ضرورت تسریع در تشکیل شورای عالی خاک‌

ضرورت تسریع در تشکیل شورای عالی خاک‌
سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تأکید بر اینکه داشتن اطلاعات کافی از وضعیت خاک کشور به امنیت غذایی کمک می‌کند، گفت: ضرورت دارد بانک اطلاعات خاک به زودی تشکیل شود.
: 4413

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، فریبرز عباسی امروز در همایش روز جهانی خاک در وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت تشکیل بانک اطلاعات خاک اشاره کرد و گفت:‌ دانستن وضعیت خاک کشاورزی کشور می‌تواند کشاورزان را در بهبود عملکردشان کمک کرده و امنیت غذایی کشور را تضمین کند.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی افزود: علاوه بر تشکیل بانک اطلاعات خاک باید نقشه‌های مناطق مختلف هم ایجاد شود. به طوری که این بانک در کشورهای پیشرفته طی 60 سال گذشته تشکیل شده است.

عباسی، خرد شدن اراضی و  فرسایش خاک را مهمترین مشکلات در بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: این‌ها عاملی برای پایین آمدن عملکرد و کیفیت محصولات کشاورزی می‌شود.

وی همچنین تخریب خاک را عامل مهم در کاهش نفوذ آب، افزایش سیل، مهاجرت، تغییر اقلیم و گرمایش زمین عنوان کرد و گفت: متأسفانه در دهه‌های گذشته تخریب خاک بزرگ‌ترین معضل بخش کشاورزی شده است.

عباسی با بیان اینکه 95 درصد غذای کشور به طور مستقیم و غیرمستقیم از خاک به دست می‌آید گفت:‌برای تشکیل یک سانتی‌متر خاک هزار سال زمان نیاز دارد بنابراین با توجه به این اهمیت، سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد،‌فائو روز جهانی خاک تعیین کرده است.

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد:‌در زمینه دستورالعمل‌ها و ضوابط خاک خلاء وجود دارد و ابراز امیدواری کرد تا آخر امسال و یا ابتدای سال آینده این دستورالعمل‌ها تدوین شود.

وی نبودن حکمرانی یکپارچه برای مدیریت پایدار خاک را چالش اصلی عنوان کرد و گفت:‌ پراکندگی مدیریتی در زمینه خاک ضررهای جبران‌ناپذیری وارد می‌کند.

وی همچنین با تأکید بر اینکه بخش ترویج حفاظت از خاک باید مهم شمرده شود گفت:‌دستورالعملی در این زمینه تدوین شده و به زودی اجرا خواهد شد.

رفتن به بالا