راهکار تأمین غذای جمعیت 10 میلیاردی دنیا در آینده/ امنیت غذایی چطور محقق می‌شود

راهکار تأمین غذای جمعیت 10 میلیاردی دنیا در آینده/ امنیت غذایی چطور محقق می‌شود
برای تأمین غذا در سال 2057 میلادی که جمعیت جهان به 10 میلیارد نفر می رسد، نیاز است اراضی کشاورزی دنیا 10 برابر شود و بدیهی است که این میزان اراضی کشاورزی و منابع آب، وجود ندارد، در اینباره دانشمندان راهکارهایی برای امنیت غذایی مردم دنیا مطرح می‌کنند.
: 4428

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، تغییر رژیم غذایی از گوشتخواری به گیاهخواری یکی از راه‌های تامین امنیت غذایی در آینده‌ای است که انواع تهدیدها روی عرصه‌های تولید چنبره می‌اندازد.

با ادامه روند فعلی گوشتخواری، امکان تامین غذا برای دنیا در آینده تقریبا امری محال خواهد بود و به گفته متخصصان باید از همین الان روی تغییر رژیم غذایی مردم دنیا فرهنگ‌سازی شود. تاثیری که گیاهخواری در محیط زیست، مقابله با تغییرات آب و هوایی، کاهش گرم شدن کره زمین و کاهش مصرف آب دارد دانشمندان را به این توصیه علمی وادار کرده است.

 آمارهای سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد نشان می‌دهد که برای تامین غذا در سال 2057 میلادی نیاز است زمین های کشاورزی 10 برابر شود، همچنین طی 50 سال آینده نیاز به کالری و انرژی به اندازه 500 سال گذشته خواهد شد از سوی دیگر تعداد جمعیت دنیا هم تا سال 2050 به 9.6 میلیارد نفر می‌رسد.

در کنار اینها عوامل محدود کننده تولید نظیر تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین، کاهش بارندگی ها، فقر خاک‌ها، سیل و گردوخاک اضافه شده و تولید را کاهش می‌دهد و در این کنار گذاشتن رژیم گوشتخواری می‌تواند راهکار اساسی برای این مشکلات باشد.

* گیاهخواری عامل کاهش تغییرات آب و هوایی دنیا

پایگاه اطلاع رسانی «وجیتارین» در گزارشی نوشته است که استفاده از رژیم گیاهی یکی از بهترین راهکار برای توقف تغییرات آب و هوایی است، استفاده از گیاه در رژیم غذایی 2.5 برابر کمتر از رژیم گوشت موجب انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود.

همچنین در رژیم گیاهخواری مصرف آب در جهان که اکنون معضل عمده‌ای تبدیل شده کاهش خواهد یافت، به نوشته این پایگاه، برای تولید سینه مرغ 735 لیتر آب مصرف می‌شود که با این آب می‌توان 4.6 بار وان حمام بزرگ را پر کرد.

یا اینکه انتشار گازهای گلخانه‌ای با یک سال گوشتخواری معادل پیمایش 6 ماه یک خودرو در جاده است که با جایگزینی غذاهای گیاهی به جای گوشتی از این میزان انتشار گاز ممانعت می‌شود.

* راهکار برای تامین غذای جمعیت 10 میلیاردی جهان در آینده

این پایگاه اطلاع‌رسانی همچنین نوشته است که جمعیت جهان در سال 2050 میلادی به 9.7 میلیون تن می‌رسد و این جمعیت می‌تواند منابع تولید را سریع‌تر از هر زمانی استفاده کند که به معنای نابودی این منابع است و بدون اینکه طرحی برای این مسئله مهم داشته باشیم میزان  زمین‌ها باید سه برابر فعلی باشد تا بتوان نیاز غذایی دنیا را تامین کرد.

در این گزارش با بیان اینکه تولید غذا 26 درصد در انتشار گازهای گلخانه ای دنیا سهم دارد تاکید کرده است که با جایگزینی پروتئین گیاهی به جای گوشت می‌توان انتشار گازهای گلخانه ای را به شدت کاهش داد.

میزان زمین کشاورزی که برای تولید گیاه مورد نیاز است 2.5 برابر کمتر از تولید گوشت است، از سوی دیگر مصرف خوراک دام‌ها هم بسیار بالاست مثلا در انگلیس بیش از نیمی از غلات مصرفی این کشور را دام‌ها می‌خورند که حدود 50 درصد گندم و 60 درصد جوی تولیدی این کشور است و می‌توان با پرورش گیاه به جای دام، سهم غذای مصرفی انسان‌ها را افزایش داد.

نشریه انگلیسی زبان «والنتیر» هم به تغییر رژیم غذایی از گوشتخواری به گیاهخواری تاکید می‌کند که علاوه بر تاثیر آن در تغییرات آب و هوایی، مصرف آب را هم کاهش می‌دهد.

*کاهش 50 درصدی مصرف آب در جهان با خوردن گیاه به جای گوشت

رژیم گیاهخواری می‌تواند مصرف آب را تا 50 درصد کاهش دهد در شرایطی که کاهش مصرف آب در جهان به معضل اصلی تبدیل شده و تبعات آن دامن گیر مردم شده است، کمبود آب حتی اکولوژی جهان را به هم زده است و در چنین شرایطی کاهش مصرف آب بسیار حیاتی است.

دوری از گوشتخواری می‌تواند به کاهش آلودگی حاشیه دریا و اقیانوس ها، فشار صید بر دریاها شده و از نابودی اکوسیستم دریاها جلوگیری کند، جلوگیری از آلودگی دریایی به رشد بیشتر موجودات دریایی و روردخانه‌ها هم کمک خواهد کرد.

رژیم گیاهخواری به جلوگیری از تخریب جنگل‌ها هم کمک می‌کند می‌توان از شیر سویا، بادام و برنج و یولاف هم به جای لبنیاتاستفا ده کرد که عواقب زیست محیطی کمتری هم دارد.

* کاهش مصرف گوشت کمک به مقابله با گرم شدن کره زمین

در این میان مطالعات دانشگاه لومالیندا نشان می‌دهد که هر چه گوشت کمتری استفاده شود گرم‌شدن کره زمین هم کمتر خواهد شد. تولید غذا مهمترین تاثیر را در افزایش گازهای گلخانه ای دارد و علاوه بر آن 70 درصد آب های شیرین را استفاده می‌کند و مسئول 80 درصد تخریب جنگل‌ها است.

رشد تکنولوژی کشاورزی، و کاهش ضایعات کشاورزی مهمترین راهکار برای این نگرانی‌ها عنوان شده است.

یافته های «جان ثابت» استاد دانشگاه تغذیه و اپیدمولوژی در دانشگاه لوما لیندا نشان می‌دهد که تغییر در انتخاب غذا و االگوهای رژیمی تاثیر بسیار مثبتی در محیط زیست خواهد داشت.

* با چه الگویی با نصف زمین فعلی امنیت غذایی جهان را تامین کنیم

بر اساس یک تحقیق گسترده و مطالعه 49 تحقیق و پژوهش روی تاثیر گیاهخواری و تغییر رژیم گوشتخواری  نشان داد که  این روش می‌تواند تا 35 درصد انتشار گازهای گلخانه ای را کم کند و تا 42 درصد استفاده از زمین کشاورزی کاهش خواهد یافت و 28 درصد روی کاهش مصرف آب کشاورزی تاثیر می‌گذارد.

مطالعات محققان ایتالیایی نشان می‌دهد نوع رژیم غذایی تاثیر قابل ملاحظه ای بر میزان آب مصرفی دارد و با گرایش به سمت رژیم غذایی سالم می‌توان میزان آب مصرفی را تا 55 درصد کاهش داد.

در این تحقیقات ابتدا محققان میزان مصرف روزانه آب مورد استفاده برای تولید غذا را در سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه اندازه‌گیری کردند.

آب مصرفی سرانه در این سه کشور به ترتیب برابر 2757 لیتر، 2929 لیتر و 3861 لیتر در روز است. این میزان مصرف آب شامل مصرف منازل، فروشگاه‌ها و سایر اماکن تجاری نیست و تنها شامل آب مورد استفاده برای محصولات غذایی و خوراکی است. بر اساس این تحقیقات اگر مردم از رژیم غذایی سالم پیروی کنند، تا 55 درصد در میزان آب مصرفی مربوط به تولید مواد غذایی صرفه جویی خواهد شد.

تغییر ذائقه مردم دنیا به این سادگی نیست که بگوییم از امروز به جای گوشت از انواع گیاهان استفاده کنند و البته جایگزینی کامل هم منظور نیست اما باید فرهنگ سازی انجام شود که بخش زیادی از گوشت مصرفی با محصولات گیاهی پروتئین دار عوض شوند و به همان میزان در ارتقای امنیت غذایی موثر خواهد بود، در جهان آینده مطالبات مردمی بیشتر می‌شود، حساسیت مردم به سلامتی شان افزایش می‌یابد، آب و زمین کشاورزی فعلی پاسخگوی نیاز آن زمان نخواهد شد و از همین الان باید برنامه ریزی کرد.

رفتن به بالا