آخرین وضعیت بازار گوشت مرغ/ 3 اقدام دولت برای تعادل‌بخشی به بازار‌

آخرین وضعیت بازار گوشت مرغ/ 3 اقدام دولت برای تعادل‌بخشی به بازار‌
تولیدکنندگان مرغ، کاهش خرید مردم، تکلیف وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش جوجه‌روزی و اقدام دیرهنگام پشتیبانی امور دام برای ذخیره‌سازی و جمع‌آوری مرغ مازاد را 3 عامل کاهش قیمت مرغ می‌دانند اما دولت برای تعادل‌بخشی به بازار 3 راهکار پیش گرفته است.
: 4434

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، قیمت مرغ که در روزهای گذشته پایین آمده بود و به نوعی صدای تولید کنندگان را به دلیل زیان زیاد، در آورده بود، اکنون با همکاری مردم و خرید مازاد و ذخیره‌سازی، تا اندازه‌ای ‌افزایش یافته است اما هنوز پایین‌تر از ‌نرخ مصوب دولتی است. 

قیمت مرغ در روزهای اخیر حدود 20 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب دولت آمده بود و همین عامل نارضایتی‌ تولیدکنندگان مرغ شده بود، اگرچه مصرف کننده از این وضع راضی‌تر بود اما تولید‌کنندگان می‌گفتند که این وضع آنها را از ادامه تولید باز خواهد داشت.

گزارش میدانی از شهر تهران حاکی است قیمت گوشت مرغ اکنون به‌ 53800 تومان برگشته است اما هنوز از نرخ 63 هزار تومانی مصوب، فاصله دارد، اتحادیه‌های تولید، این تعادل نسبتی قیمت در بازار مرغ را مدیون همکاری مردم در خرید عنوان کنند اما انتطار دارند در روزهای آینده هم همکاری مردم برای خرید بیشتر شود، پیش‌تر تولید کنندگان از مردم خواسته بودند تا با افزایش خرید خود قیمت را در بازار متعادل و تولید کننده را از ضرر و زیان نجات دهند.

کارشناسان معتقدند که قیمت در بازار باید به نحوی باشد که موجب ثبات در تولید شود و هرگونه نوسان در بازار به ضرر تولید‌کننده و در ادامه به ضرر مصرف‌کننده خواهد بود.

* 3 عاملی که بازار مرغ را به هم ریخت

اما چرا قیمت مرغ در بازار به این شدت پایین آمد؟‌ تولید‌کنندگان می‌گفتند که وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کرده بود که جوجه‌روزی بیشتری‌ انجام شود و این عاملی شد که تولید بیش از نیاز کشور باشد؛ وزارت جهاد کشاورزی تکلیف کرده بود که ماهانه 130 میلیون قطعه جوجه‌ریزی شود و این عاملی برای افزایش بیش از نیاز مرغ در کشور شد.

تولید‌کنندگان می‌گویند پس از اینکه مازاد تولید در کشور شکل گرفت، اقدام شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای ذخیره‌سازی و جمع آوری مرغ مازاد نیز کُند بود و یا پول تولید کنندگان را با تاخیر می‌داد.

عامل سوم کاهش قیمت مرغ کاهش خرید مردم بود که کمتر از گذشته مرغ در بازار فروخته می‌شد.

حال قیمت‌های جدیدی که در بازار وجود دارد خبر از تعادل نسبی قیمت‌ها در بازار دارد، امروز قیمت هر کیلو مرغ‌ کامل 53800 تومان بود.

* قطعه فروشی همچنان آفت بازار مرغ

بررسی میدانی نشان می‌دهد که در کنار این تعادل نسبی قیمت در فروش مرغ کامل اما برخی فروشگاه‌ها قطعات مرغ را با قیمت بسیار گرانتری می‌فروشند و از آنجا که این قطعات نرخ مصوبی ندارد و نظارتی هم بر آنها نیست برخی فروشندگان با قیمت‌های فضایی مرغ قطعه‌ای جولان می‌دهند. قیمت یک کیلو فیله مرغ در بازار تهران به 115 هزار تومان رسیده است، سینه مرغ هم کیلویی 100 هزار تومان است؛ سایر قطعات مرغ هم به قیمت های گرانتری عرضه می‌شود.

بارها وزارت جهاد کشاورزی خواسته است که قطعه فروشی مرغ را ممنوع کند اما موفق نشده است، یکبار در دوران اوج کرونا با این توجیه که قطعه فروشی مرغ عامل شیوع ویروس کوئید می‌شود، ممنوع کرد، اما با اعتراضات گسترده مواجه شد، فعالان این بخش ‌می‌گفتند که 25 هزار کارگر بیکار شده است و با همین توجیه، فروش دوباره از سرگرفته شد.

جدیدترین قیمت مرغ و قطعات آن در بازار به این شرح است.

قیمت مرغ کامل و قطعات آن در بازار تهران

کالا (کیلو) قیمت (تومان)
مرغ 53800
ران مرغ 49500
سینه مرغ با استخوان 64000
ران مرغ بدون کمر 59800
سینه مرغ بدون استخوان 100000
فیله مرغ 115000
بال مرغ 55000
کتف مرغ 55000
کمر مرغ 60000
گردن مرغ 20000
دل مرغ 25000
سنگدان  25000

* 3 اقدام دولت برای ایجاد تعادل قیمت در بازار مرغ

در این میان دولت سه اقدام مهم را برای ایجاد تعادل در بازار مرغ انجام داد. دولت در نخستین اقدام صادرات مرغ را آزاد کرد.

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات مرغ با عوارض صفر خبر داد و گفت: براساس برآوردها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف مرغ نخواهیم داشت.

محسن شیراوند در این خصوص افزود: با عنایت به شرایط مطلوب تولید گوشت مرغ در کشور به دلیل استمرار و سیاستگذاری‌ منظم در حوزه تولید این کالا و همچنین در راستای حمایت از بخش تولید، صادرات برای گوشت مرغ به طور جد پیگیری و امکان صادرات با حذف عوارض صادراتی فراهم شده است.

اقدام دیگر دولت تسریع در جمع آوری مرغ مازاد بود در همین زمینه تسهیلات با سود 10 درصد هم به اتحادیه های می‌دهد تا سرعت کار بیشتر شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی افزود: بر اساس طرح جمع آوری مرغ مازاد با همکاری اتحادیه تولیدکنندگان و پرداخت تسهیلات ۱۰ درصدی از سوی بانک کشاورزی، بخشی از مرغ مازاد در بازار جمع آوری خواهد شد.

محمد قربانی تصریح کرد: در اجرای این طرح و در گام اول، ۳۰۰ میلیارد تومان به اتحادیه پرداخت می‌شود تا در استان‌هایی که تولید و مازاد مرغ بیشتری دارند از جمله استان‌های مازندران، گیلان، فارس و خراسان شمالی برای خرید اقدام کنند که این میزان تسهیلات برای خرید بیش از ۵ هزار تن مرغ مازاد کفایت می‌کند و در صورت نیاز در گام دوم نیز همین میزان تسهیلات تزریق می‌شود تا زمانی که قیمت در بازار در وضعیت تعادل قرار گیرد.

همچنین‌ دبیر انجمن صنفی جوجه‌های یک روزه گفته است‌: در کارگروه برنامه‌ریزی تولید، مصوب شده میزان جوجه ریزی که تا ۱۳۰ میلیون قطعه در ماه افزایش یافته بود به ۱۱۰ میلیون قطعه کاهش یابد.

بر اساس اعلام سازمان خواروبار کشاورزی ملل متحد، ایران جایگاه سیزدهم تولید مرغ در جهان را دارد، تولید کشور سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن و بیش از نیاز کشور است و لازم است با استفاده از ابزارهای واردات و صادرات و مدیریت نهاده در داخل حلاوت این جایگاه مناسب در تولید را به خوبی چشید.

رفتن به بالا