افزایش دو برابری عوارض صادرات پیاز سیگنال برای ارزانی بازار

افزایش دو برابری عوارض صادرات پیاز سیگنال برای ارزانی بازار
در حالی که قیمت پیاز روزهای گذشته به 40 هزار تومان رسیده بود سرپرست دفتر توسعه صادرات معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی، از افزایش ۱۰۰ درصدی عوارض صادرات پیاز به منظور تنظیم بازار داخلی خبر داد.
: 4467

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، قیمت پیاز در روزهای گذشته تا کیلویی 40 هزار تو مان افزایش یافت و انتقادات زیادی شد چرا محصولی که تولید آن در داخل فراوان است اینقدر باید گران باشد.

براساس آمارهای کشاورزی تولید پیاز در کشور 3 میلیون تن در سال پیش بینی شده است که بیش از نیاز کشور است با این تولید ایران جایگاه هفتم تولید پیاز در دنیا را دارد اما چرا پیاز گران شده است؟

*صادرات و بارندگی دو عامل گرانی پیاز 

بر اساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی دو دلیل عمده برای افزایش قیمت پیاز در بازار دارد صادرات و بارندگی بازارگردان های چند روز اخیر بوده اند که قیمت را به مرز 40 هزار تومان رساندند.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۶ماهه نخست سال ۱۴۰۱، حدود ۱۵۷ هزار تن پیاز به کشورهای عراق و پاکستان صادر کرده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته (۱۴۰۰) صادرات پیاز حدود ۴۱۰ هزار تن با ارزآوری ۸۵٫۳ میلیون دلار بوده است.

در این میان دلیل دومی هم برای افزایش قیمت پیاز عنوان شده است، مجید حسنی‌مقدم مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی درباره علت افزایش قیمت پیاز گفت: تغییر فصل و بارندگی‌هایی که در جنوب کشور روی داد، وقفه‌ای کوتاه در حمل و نقل ایجاد کرد و موجب افزایش هزینه تولید شده است.

*اقدام دولت برای کاهش قیمت

محرم سلطانی سرپرست دفتر توسعه صادرات معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفته است، وزارت جهاد کشاورزی عوارض صادراتی پیاز را از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش داده است.

وی در زمینه ارزش پایه صادراتی پیاز تصریح کرد: ارزش پایه صادراتی پیاز هم از ۱۳ سنت به ۴۰ سنت افزایش یافته که این امر بر مبنای تنظیم بازار داخلی صورت گرفته است.

سلطانی ادامه داد: میزان تولید داخلی پیاز در زمستان ۷۳۰ هزار تن بوده و میزان مصرف داخلی این محصول در ماه ۵۵۰ هزار تن است اما نوسانات قیمت باعث تداخل در بازار شده است.

سرپرست دفتر توسعه صادرات معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: وزارت جهادکشاورزی برای تنظیم بازار داخلی عوارض صادراتی و ارزش پایه صادراتی پیاز را افزایش داده است تا مشکلی در بازار داخلی ایجاد نشود.

بنابراین با توجه به تولید کافی پیاز د رکشور مردم انتظاردارند که این محصول را به قیمت مناسب خریداری کنند و نوسانات شدید قیمت در بازار وجود نداشته باشد، وزارت جهاد کشاورزی می تواند اولویت را به تامین داخل بدهد سیاستی که کشورها پس از شیوع کرونا و جنگ روسیه و اوکراین در صدر برنامه های خود قرار داده اند.

رفتن به بالا