جمع‌آوری ۱۳ هزار تن مرغ مازاد از بازار/3 عاملی که می تواند قیمت را تثبیت کند

جمع‌آوری ۱۳ هزار تن مرغ مازاد از بازار/3 عاملی که می تواند قیمت را تثبیت کند
ظرف ۲۰ روز گذشته، ۱۳ هزار تن مرغ مازاد نژاد آرین از بازار جمع‌آوری و ذخیره شده تا قیمت در بازار برای تولید کننده هم مناسب باشد.
: 4468

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از فارس، یکی از مشکلاتی که در هفته های گذشته تولید کنندگان مطرح می کردند، کاهش بیش از اندازه قیمت مرغ بود که آنها می گفتند با این قیمت ها ضرر می کنند، آنها خواستار جمع آوری مرغ ما زاد و صادرات بودند که قیمت برای آنها هم مقرون به صرفه باشد.

قیمت مرغ به کیلویی 43 هزار تومان هم رسیده بود که حدود 20 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است، نرخی که ستاد تعیین می کند طوری است که برای تولید کننده و صادر کننده مطلوب باشد به عبارتی نه سیخ بسوزد نه کباب. وقتی قیمت از این رقم پایین تر بیاید تولید کننده و اگر بالاتر برود مصرف کننده ضرر می کند.

حال دولت هر دو خواسته مرغداران را عملی کرده است تا قیمت در بازار را به نفع تولید کننده تنظیم کند.

*جمع آوری مرغ مازاد 

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: «طی ۲۰ روز گذشته ۱۳ هزار تن مرغ مازاد از نژاد «آرین» از سطح بازار جمع‌آوری و ذخیره شده است».

آرین نژادمرغ ایرانی است که دولت می خواهد با حمایت از این نژاد آن را در کشور احیا کند و وابستگی 90 درصدی به نژادهای خارجی را بکاهد این کار هم برای افزایش تولید داخل است و هم برای مقابله با تهدیدات امنیت غذایی سایر کشورها. به همین دلیل ۱۲ درصد بیشتر از قیمت مصوبی که از سوی کمیته‌های استانی تعیین می‌شود، خریداری می‌شود.

سلامی گفت: جمع‌آوری سایر سویه‌ها به عهده تشکل‌ها و اتحادیه‌هاست تا با تسهیلاتی که در اختیارشان گذاشته شده است، مرغ مازاد بر نیاز بازار را جمع‌آوری و ذخیره کنند.

*صادرات مرغ

خبر صادرات را هم معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و گفت:‌ امکان صادرات مرغ با عوارض صفر وجود دارد و براساس برآوردها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف مرغ نخواهیم داشت.

تولید مرغ در کشور 2.5 میلیون تن در سال است که بیش از نیاز کشور بوده و در مقطعی هم صادر می شود، وزارت جهاد کشاورزی می تواند با «ذخیره سازی به موقع و عرضه در زمان نیاز»، «صادرات به موقع» و  «حمایت از تولید کننده» قیمت در بازار را به نحوی تنظیم کند که نیاز مردم و تولید کننده فراهم شود.

رفتن به بالا