پنبه كاران مانه و سملقانی از مشكلات خود می گویند

باغ پنبه
پنبه كاران مانه و سملقانی كه از این دیار به عنوان قطب تولید پنبه استان خراسان شمالی یاد می شود هم اكنون با مشكلاتی روبه رو هستند و ادامه این وضعیت، برداشت محصول را غیراقتصادی كرده است.
: 1132

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از  ایرنا، شهرستان مانه و سملقان حدود 70 درصد وش پنبه خراسان شمالی را تامین می كند كه به گفته كارشناسان كشاورزی، مرغوب ترین پنبه استان با تلاش كشاورزان این خطه تولید می شود.
پنبه یكی از گیاهان صنعتی مهم دنیا است كه در بسیاری از صنایع به خصوص نساجی و روغن خوراكی كاربرد فراوانی دارد و به نوعی گیاه راهبردی محسوب می شود.
یكی از پنبه كاران روستای كیكانلوی مانه و سملقان گفت: بیش از 30 سال است كه به شغل كشاورزی مشغول هستم و هرسال 16 هكتار از اراضی كشاورزی ام را به كشت پنبه اختصاص می دادم اما، به علت مشكلات زیاد امسال فقط 3 هكتار از این محصول را كشت كردم.
نعمت الله خیر اظهار داشت: هم اكنون هم باید روزانه 30 تا 40 نفر كارگر محصول را جمع آوری كند اما، به علت هزینه های زیاد كاشت، داشت و برداشت سود چندانی عاید كشاوز نمی شود.

*نبود كمباین برداشت پنبه در مانه و سملقان
یكی دیگر از كشاورزان پنبه كار در بخش مانه گفت: برداشت محصول به صورت دستی برای كشاورز سودی ندارد كه این خود یكی از علل اصلی افزایش هزینه ها و قیمت تمام شده محصول است.
محسن رحیمی افزود: كمبود كارگر مورد نیاز در زمان برداشت پنبه از جمله مشكلات پنبه كاران است كه امیدواریم با تامین كمباین های مورد نیاز برای برداشت مكانیزه محصول در سال های بعد، مشكلات برطرف شود.
وی افزود: امسال هزینه های تمام شده این محصول به علت افزایش قیمت نهاده ها چون بذر، كود، حمل و نقل، اجاره آب و زمین نسبت به سال گذشته بالاتر است و اگر خود شخص مالك نباشد اصلا به صرفه نیست.
رحمت ناطقی یكی دیگر از پنبه كاران بخش مانه گفت: روزهای اول كه پنبه در این شهرستان برداشت شد خریدارانی از استان گلستان حضور داشتند و پنبه را كیلویی 70 هزار ریال خریداری می كردند اما، گفته شده كه خرید پنبه موجب شیوع آفت در استان دیگر می شود به همین دلیل اجازه خروج این محصول داده نمی شود.
وی افزود: این موضوع در كاهش شدید قیمت پنبه تاثیر داشته و كشاورزان بیش از هر زمان دیگر متضرر شده اند.
این كشاورز تصریح كرد: همیشه در زمان برداشت پنبه در كشور متاسفانه واردات بی رویه باعث پایین آمدن قیمت نرخ آن می شود كه سالیان سال است كه كشاورزان با آن روبه رو هستند و مسئولان مربوطه باید فكر اساسی در این رابطه داشته باشند.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان مانه و سملقان گفت: سالانه 17 هزار و 500 تن پنبه از سطح پنج هزار هكتار اراضی زیر كشت برداشت می شود.
هادی قهرمانیان افزود: سالانه یكهزار تا یكهزار و 100هكتار از كشت پنبه شهرستان به روش مكانیزه كشت و مابقی نیمه مكانیزه كشت می شود.
وی نرخ تضمینی پنبه را با توجه به كیفیت آن 30 هزار ریال عنوان كرد و افزود: با توجه به اینكه در سال جاری پنبه با قیمت بیش از 60هزار ریال خریداری می شود لذا خرید تضمینی انجام نمی شود.
وی بیان كرد: برداشت پنبه از اواسط شهریور آغاز و تا اواخر دی ماه ادامه دارد كه تاخیر در برداشت به دلیل كمبود نیروی كارگر است.
وی اظهارداشت: افزایش سطح زیر كشت در این شهرستان نسبت به سال گذشته 5 درصد بوده است و امیدوار هستیم با برطرف شدن مشكلات پنبه كاران و نرخ بالای پنبه شاهد افزایش سطح زیر كشت این محصول باشیم.
مدیر جهاد كشاورزی شهرستان مانه همچنین در خصوص نبود دستگاه های برداشت پنبه گفت: بالا بودن قیمت كمباین موجب شده تا كسی متقاضی خرید آن نباشد.
وی افزود: در سال گذشته چند نفر از كشاورزان متقاضی تسهیلات برای خرید كمباین بودند و به بانك معرفی شدند كه متاسفانه با ضمانت های سنگینی از سوی بانك مواجه و از خرید آن منصرف شدند.
وی بیان كرد: جهاد كشاورزی برای خرید كمباین برداشت پنبه 80 درصد مبلغ آن را پرداخت می كند اما یكی دیگر از دلایل بی رغبتی كشاورزان برای خرید كمباین به صرفه نبودن آن و نداشتن توجیه اقتصادی است.
شهرستان 110 هزار نفری مانه و سملقان در 45 كیلومتری غرب بجنورد واقع شده است و به عنوان قطب كشاورزی استان خراسان شمالی محسوب می شود و هرساله 7درصد پنبه استان را تامین می كند.
هم اكنون سه مركز خرید در این شهرستان آماده تحویل پنبه كشاورزان است و كارخانه نخ ریسی نیز یكی از پتانسیل های بالقوه ای برای كشاورزان پنبه كار این دیار است.

محتوای مرتبط

رفتن به بالا