در گفت‌وگو با روستانیوز مطرح شد:

کشاورزان باید درباره الگوی کشت توجیه شوند

کشاورزان باید درباره الگوی کشت توجیه شوند
یک کارشناس بخش کشاورزی گفت: دولت‌ها برای این‌که مشارکت کشاورزان را داشته باشند، باید آن‌ها را توجیه کنند که این طرح به نفع خودشان است.
: 1388

دلاور حیدرپور در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از «روستانیوز» در پاسخ به این سوال که دولت‌ها در این زمینه باید چه اقدامی انجام دهند، ادامه داد: دولت‌ها برای این‌که مشارکت کشاورزان را داشته باشند، باید آن‌ها را توجیه کنند که این طرح به نفع خودشان است. علاوه‌بر این، باید یک برنامه مدون در سطح  کلان کشور دیده شود و بر اساس مطالعات وزارت جهاد کشاورزی، درباره ظرفیت‌های استان‌ها، تناسب اراضی و قابلیت خاک و آب، برنامه‌ای برای هر استان چیده و از کمک تشکل‌های بخش کشاورزی استفاده شود؛ به‌طور مثال وزارت جهاد کشاورزی باید اعلام کند که اگر فلان محصول کاشته شود، از خرید و فروش آن محصول حمایت می‌شود. 
حیدرپور درباره معضل کوچک‌مقیاس بودن زمین‌های کشاورزی اظهار کرد: نظام خرده‌مالکی، یکی از مشکلات ما در نظام بهره‌برداری است. باید کشاورزان توجیه شوند که این طرح از نظر تولید، درآمد و منابعی که در اختیارش قرار می‌گیرد، به نفع او است. دولت باید خرید تضمینی محصولات کشت‌شده بر اساس الگوی کشت را فراهم کند تا کشاورز به این سمت برود و سیاست برنامه‌ریزان و نظر دولت هم باید این باشد. برای عملی‌شدن این موضوع، کشاورزان باید در تصمیمات دخالت داده شوند و تشکل‌های کشاورزی در برنامه‌ریزی‌ها حضور پیدا کنند. 
وی درباره این‌که آیا ایران با اجرای الگوی کشت می‌تواند نیاز خود به محصولات استراتژیک را تأمین کند، ادامه داد: اصلاً لزومی ندارد که تمام نیاز خود به محصولات را در داخل تأمین کنیم. با توجه به محدودیت منابع آبی کشور، از نظر اقتصادی تأمین نیاز کشور با تولید داخل توجیهی ندارد. مزیت تولیدات بخش کشاورزی باید مثبت باشد و اگر هم نیاز داشته باشیم، باید وارد کنیم و خودکفایی را در بحث کلان ببینیم. باید با توجه به منابع و امکانات، مزیت‌های تولید را بررسی کنیم.

رفتن به بالا