هجوم ملخ صحرایی در عرصه‌های طبیعی و کشاورزی خوزستان مهار شد

ملخ
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: هجوم ملخ صحرایی در خوزستان ، با پایش ۲.۸میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی و کشاورزی استان و مبارزه سه مرحله‌ای در سطح هشت و هزار و۷۰۰هکتار ، با ضریب موفقیت بالا ، مهار شد.
: 1487

تورج نوروزی روز دوشنبه در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا افزود: احتمال هجوم گله‌های ملخ صحرایی یا دریایی به خوزستان تا آخر خرداد امسال وجود دارد ولی چون بیشتر محصولات کشاورزی استان برداشت شده و از سویی آمادگی کامل برای مقابله وجود دارد نگرانی جدی از این بابت نداریم.
وی با بیان اینکه هجوم گله‌های ملخ صحرایی در سال زراعی جاری در سه مرحله آذر ، اسفند و فروردین امسال با حجم زیاد نسبت به سال های گذشته در خوزستان رخ داد گفت: به دلیل سطح آمادگی بالای کشاورزان و مجموع اداره‌های جهادکشاورزی در خوزستان ، مبارزه جدی‌تر و کاراتری در مقابله با این آفت صورت گرفت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان، به روش مبارزه شبانه با گله‌های ملخ به عنوان نخستین تجربه برای نخستین بار در کشور در خوزستان، اشاره کرد و افزود: تاکنون حمله شبانه به گله‌های ملخ صحرایی سابقه نداشته است و این روش حتی در سازمان خوارو بار و کشاورزی سازمان ملل متحد(فائو) ثبت نشده است.
نوروزی با بیان اینکه در سال زراعی جاری، مبارزه با آفت ملخ صحرایی در خوزستان با تجهیزات و آمادگی بسیار بیشتری صورت گرفت ادامه داد: برای مقابله فراگیر با این آفت کشاورزی ، از روش های دستی ، تراکتور و پهپاد با اشراف اطلاعاتی استفاده شد که ضریب موفقیت را افزایش داد.
وی مبدا حرکت تهاجمی گله های ملخ صحرایی را از کشورهای کویت و عربستان سعودی بیان کرد و افزود: جهت باد در پراکنش گله های ملخ بسیار موثر بود به گونه‌ای که تغییرات جهت باد سبب شد پراکندگی این آفت در جفیر ، خرمشهر ، لالی ، شوشتر ،  هندیجان ، آبادان بهبهان ، رامهرمز و مزارع نیشکر دیده شود که این وضعیت نحوه مقابله با آن را اندکی مشکل کرد.
نوروزی آموزش بهره برداران ، توزیع مناسب سموم ، تجهیزات کافی و پیشرفته و اشراف اطلاعاتی کشاورزان بومی در مبارزه موثر با این آفت مخرب را موثر خواند و بیان کرد: امسال هماهنگی و هم افزایی بسیار خوبی در مقابله با ملخ صحرایی در خوزستان صورت گرفت و در سال های آینده از این تجارب برای مبارزه بهتر با این آفت استفاده خواهد شد.
حرکت گله های تهاجمی ملخ صحرایی یا دریایی در سال های اخیر برای نخستین بار در خوزستان، بهمن ۱۳۹۷ در منطقه ساحلی هندیجان دیده شد و با پخش گسترده آنان در عرضه های طبیعی و کشاورزی استان در تابستان ۱۳۹۸ خسارت زیادی به بهره برداران کشاورزی و مرتعی وارد کردند. 

رفتن به بالا