عضو هیئت مدیره صندوق پنبه کشور در گفت‌وگو باکشاورزان پرس به نقل از روستانیوز:

نیمی ‌از پنبه مورد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود

پنبه
مدیرعامل سابق تعاونی پنبه‌کاران داراب و عضو هیئت مدیره صندوق پنبه کشور درمورد وضعیت حال ‌حاضر تولید پنبه در کشور گفت: در سال گذشته حدود ۸۰هزار تن پنبه محلوج از حدود ۹۸هزار هکتار زمین سطح زیرکشت برداشت شد، این درحالی است که صنعت نساجی کشور سالانه به چیزی حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰هزار تن پنبه محلوج نیاز دارد که این میزان ممکن است با توجه به شرایط مختلف تغییر کند
: 1496

محمدعلی انصاری در گفت‌وگو با کشاورزان پرس به نقل از «روستانیوز» اظهار کرد: وش پنبه‌ای که از کشاورز خریداری می‌شود، تصفیه و حلاجی نشده است. در سال گذشته بالاترین قیمت خرید وش پنبه از کشاورز ۱۶هزار تومان و قیمت میانگین آن در سطح کشور ۱۲ تا ۱۳هزار تومان بود؛ این درحالی است که در شرایط حاضر پنبه خوب و باکیفیت تقریباً کیلویی ۵۲هزار تومان است.

کمبود اطلاعات و ضعف ماشین‌آلات برداشت، مانع سودآوری پنبه‌کار
این عضو هیئت مدیره صندوق پنبه کشور در ادامه در مورد هزینه تولید هر کیلو وش پنبه برای کشاورز گفت: اگر کشاورز با راندمان بالایی پنبه را تولید کند و بتواند در هر هکتار چهار تن وش‌پنبه برداشت کند و آن را کیلویی ۱۰هزار تومان بفروشد، ۴۰میلیون تومان در هر هکتار سود ناخالص خواهد داشت؛ ولی متأسفانه بسیاری از کشاورزان به‌دلیل عدم‌بهره‌مندی از اطلاعات کافی و نداشتن ماشین‌آلات مورد نیاز قادر به تولید در راندمان بالا نیستند و از هر هکتار به‌طور معمول دو تا سه تن وش پنبه برداشت می‌کنند و در نتیجه کشت پنبه برای این دست از کشاورزان سود زیادی دربر نخواهد داشت؛ اما به‌طور کلی باید گفت اگر کشاورز از هر هکتار دو تن یا کم‌تر وش پنبه برداشت کند، ضرر می‌کند؛ ولی اگر بتواند از همین واحد سطح سه‌ تن وش پنبه برداشت کند، ضرر نمی‌کند و سود هم به‌دست خواهد آورد، اگر چهار تن برداشت کند، سود حاصل محسوس و قابل‌توجه خواهد بود.

کشت سنتی و غیرمکانیزه، مهم‌ترین مانع افزایش تولید پنبه در کشور
مدیرعامل سابق تعاونی پنبه‌کاران داراب درمورد مهم‌ترین مشکلات و موانع تولید پنبه در داخل کشور گفت: متأسفانه پنبه کماکان در داخل کشور به‌صورت سنتی و غیرمکانیزه کشت و تولید می‌شود و این امر مهم‌ترین مانع افزایش تولید پنبه در داخل کشور است. در گذشته پنبه به‌صورت سنتی کشت می‌شد، کارگر و نیروی کار لازم وجود داشت و دستمزدها و هزینه‌های آن هم بسیار پایین بود؛ اما در شرایط کنونی نیروی کار کافی وجود ندارد و هزینه‌های آن هم برای کشاورز بالا است. از سوی دیگر، زراعت‌های رقیب (به‌عنوان مثال ذرت در استان فارس که یکی از نقاط اصلی کشت پنبه در کشور است)، به‌طور کلی و در سه مرحله کاشت، داشت و برداشت به‌صورت مکانیزه انجام می‌شوند و از این‌رو مزیت اقتصادی بهتری را نسبت به کشت پنبه دارا هستند. در نتیجه این شرایط، کشاورز از رغبت کم‌تری برای کشت و تولید پنبه برخوردار است. 
وی در ادامه تنها راه توسعه کشت و تولید پنبه را تجهیز مکانیزاسیون کشت این محصول در کشور دانست و گفت: اگر این امر محقق و ماشین‌آلات و کمباین‌های مخصوص برداشت پنبه وارد کشور شود، محصول پنبه با توجه به پتانسیل‌های موجود می‌تواند جایگاه اصلی خود را به‌دست آورد و ضمن دست‌یابی به خودکفایی در زمینه پنبه، حتی می‌توانیم در سال‌های آتی به صادرکننده این محصول هم تبدیل شویم

رفتن به بالا