هفت هزار تن کلزا امسال از کشاورزان کرمانشاه خریداری می‌شود

کرمانشاه کلزا
مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه با اعلام اینکه خرید امسال کلزا توسط ۱۸ مرکز خرید تخصصی این محصول وابسته به شبکه تعاون روستایی استان انجام می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال هفت هزار تن کلزا از کشاورزان استان خریداری شود.
: 1528

ایرج صفایی روز یکشنبه در گفت و گو با کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته این ۱۸ مرکز چهار هزار و ۶۰۰ تن دانه روغنی کلزا از کشاورزان استان خریداری کردند.

وی توضیح داد: از اواسط اردیبهشت ماه کار خرید دانه های روغنی کلزا در مناطق گرمسیری استان شامل سه شهرستان سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین آغاز شده است.

او گفت: تا کنون نیز بیش از ۴۷۰ تن به صورت توافقی و بیش از ۶۰ تن به صورت تضمینی مباشرتی با شرکت غله، از کشاورزان مناطق گرمسیری خریداری شده است.

وی این موضوع را نشان دهنده اقبال کشاورزان به خریدهای توافقی دانست و افزود: خریدهای توافقی توسط تشکل ها و شرکت های زیر پوشش تعاون روستایی یکی از راه‌های افزایش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی بهره برداران بخش کشاورزی است.

صفایی همچنین خریدهای توافقی را سبب ایجاد تعادل در قیمت برای تولید کننده و مصرف کننده دانست.

مدیر تعاون روستایی استان کرمانشاه خاطرنشان ساخت: ارزش خریدهای توافقی دانه کلزا تا به امروز پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان می شود که به حساب کشاورزان واریز شده است.

کرمانشاه قطب کشاورزی غرب کشور

به گزارش ایرنا؛ کشاورزی محور توسعه پایدار کرمانشاه و یکی از بخش‌های مهم این استان مرزی و چهارفصل است که علاوه بر تامین نیازهای غذایی داخل استان، بخش زیادی از نیازهای کشور را نیز تامین و تضمین می‌کند.

کرمانشاه استانی پهناور در غرب ایران با ۲۵ هزار کیلومتر مربع مساحت، یکی از استان‌های مهم از حیث کشاورزی و منابع طبیعی محسوب می‌شود به طوریکه ۷۰ درصد مساحت استان را عرصه‌های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.

همچنین بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان کرمانشاه وجود دارد که سالانه چهار میلیون و ۵۷۵ هزار و ۸۱۴ تن انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلات و آبزیان در استان تولید می‌شود.

داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش های ۲ برابری نسبت به میانگین کشوری، چهار فصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش کشاورزی استان کرمانشاه است که

از این ظرفیت برای رفع بیکاری و ایجاد اشتغال، افزایش درآمد کشاورزان و رونق اقتصادی استان استفاده کرد.

از مجموع جمعیت استان حدود ۱۲۵ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

رفتن به بالا