ایران و روسیه روی ریل توسعه همکاری در حوزه کشاورزی

وزیر جهاد
در حالی که کشور در فضای انتخاباتی ریاست جمهوری بسر می برد هیاتی از وزارت جهادکشاورزی به سرپرستی کاظم خاوازی به مسکو سفر کرد تا به توسعه همکاری ها با روسیه در زمینه های کشت و زرع، آبزی پروری، دامپروری و چالش‌های موجود کشاورزی میان دو کشور بپردازد سفری که به گفته این هیات پربار بود.
: 1534

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، در این سفر دو روزه که تا بامداد شنبه ادامه یافت علاوه بر کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، سیروس وطن‌خواه مقدم رییس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری،  امید گیلان پور، معاون وزیر توسعه تجارت، مهدی برومندی، معاون وزیر امور باغبانی، کامبیز بازرگان، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، علی‌صفر مکنالی، رئیس سازمان دامپزشکی، علیمراد سرافرازی، رئیس روابط عمومی و مرکز امور بین‌الملل این وزارتخانه نیز حضور داشتند.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در همه مذاکرات و بازدیدهای هیات ایرانی با طرف روس حضور داشت.

در دیدار  وزیران کشاورزی دو کشور چه گذشت؟

کاظم خاوازی وزیر جهادکشاورزی ایران نخستین دیدار خود را با دیمیتری پاتروشف همتای روسی انجام داد. در این دیدار دو طرف بر توسعه همکاری ها در حوزه کشاورزی تاکید کردند.  

 در این نشست که کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه و معاونان وزارتخانه های کشاورزی نیز دو کشور حضور داشتند  دو وزیر آمادگی کشور متبوع خود را برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف کشاورزی اعلام کردند.


گزارشی از سفر هیات عالی رتبه کشاورزی ایران به مسکو
 

 خاوازی در این نشست گفت: ایران خواهان َ اجرایی شدن  کمک روسیه در  تسریع شروع مذاکرات آزاد میان ایران و اوراسیا و  سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی ایران  با تجار روس است.  

وی با بیان اینکه  تراز  تجاری دو طرف به نفع روسیه هست تصریح کرد، تهران آمادگی دارد سهم بیشتری از واردات از روسیه بخصوص در زمچینه غلات را به خود اختصاص دهد.   

خاوازی اظهار کرد با توجه به نگاه رهبران دو کشور بر توسعه همکاری های دو طرف در زمینه های مختلف ‌شایسته است  تحولات جدید با اولویت بر بخش‌  کشاورزی آغاز و گسترش یابد.


گزارشی از سفر هیات عالی رتبه کشاورزی ایران به مسکو
 

وزیر کشاورزی روسیه نیز با اشاره به اینکه روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در جهان است، گفت: بیش از ۸۰ درصد کل صادرات روسیه مربوط به محصولات کشاورزی و غلات است.

دیمیتری پاتروشف با اشاره به نیاز مشترک دو کشور در زمینه محصولات کشاورزی، غلات، مواد پروتئینی، سبزی و صیفی‌جات، میوه و خشکبار تاکید کرد: برای تسریع در روند همکاری‌ها لازم است شرکت‌های ایرانی دارای مجوز به وزارت کشاورزی روسیه معرفی و زمینه آغاز فعالیت مشترک در زیربخش‌های کشاورزی آغاز شود.

وی گفت: ایران سالانه نیازمند واردات بخشی از گندم و غلات مورد نیاز خود است و روسیه نیز به محصولات باغی، لبنی، مواد پروتئینی، میوه و تره‌بار ایران نیازمند است. وزیر کشاورزی روسیه با ابراز خرسندی از افزایش چشمگیر همکاری‌های ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف گفت: امیدواریم بخش کشاورزی و زیرمجموعه‌های متعدد آن نیز همچون دیگر عرصه‌های همکاری، رشدی چشمگیر را تجربه کند.


کشاورزی ایران - روسیه؛  قابلیت های برد برد 

خاوازی وزیر جهاد کشاورزی جمهوری اسلامی گفت: ایران و روسیه در زمینه کشاورزی قابلیت های فراوانی دارند که در صورت هماهنگی و حمایت های لازم می تواند برای هر دو طرف یک فرصت «برد برد» باشد.

وی در باره نتایج مذاکرات خود با مقامات حوزه کشاورزی گفت که روسیه یکی از کشورهای غنی در مورد تولید غلات است و ما پیشنهاد دادیم که ایران به عنوان کانون منطقه ای توزیع غلات روسیه باشد.

 ایران کانون منطقه ای غلات روسیه باشد

وی در باره سهم تجاری ایران و روسیه در تبادل کالا گفت: سهم ایران در تجارت با روسیه از نظر ارزشی کمتر است ولی قابلیت‌های تجاری برد برد  خیلی خوبی میان دو طرف وجود دارد.

وی توضیح داد روسیه یکی از کشورهایی است که غلات بسیار زیادی دارد و می شود آن را در یک چرخه برد برد طراحی کرد و ما پیشنهاد دادیم که ایران می تواند یک هاب منطقه ای خیلی خوب برای روسیه باشد.

  خاوازی اظهار کرد: روسیه ظرفیت های خوبی در بحث آرد، فراورده های جانبی گندم و خوراک دام دارد و از طرفی ظرفیت کارخانجات خوراک دام ایران حدود ۲۷ میلیون تن است که بخش زیادی از آن خالی است و اگر این کار توسط بخش خصوصی شکل بگیرد و دولت‌ها نقش حاکمیتی خودشان را خوب بازی کنند اتفاقات خوبی هم برای روسیه هم کشاورزی ایران اتفاق خواهد افتاد و حجم مبادلات دو طرف بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

ایران صاحب نمایشگاه بزرگ محصولات کشاورزی در مسکو می شود

وی تصریح کرد: در این سفر متقاضی یک نمایشگاه بزرگ محصولات کشاورزی در روسیه بودیم که با استقبال وزیر کشاورزی مواجه شد و در باره موارد سرمایه گذاری مقرر  شد در یک بسته مشترک تهیه  و مورد بررسی دو طرف قرار گیرد و طرف روس گروهی را پیشنهاد داد که در روی آن کار شود و دست آخر هم قرار شد فهرستی از سرمایه گذاران ایرانی به وزارت کشاورزی روسیه معرفی شوند.

واردات جهت دار با روسیه

وزیر کشاورزی ایران با بیان اینکه در برخی از محصولات ما ذاتا وارد کننده آنها هستیم تصریح کرد: چون ما در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار داریم و ناچاریم برخی از محصولات مثل دانه ذرت که گیاهی تابستانی و آب ور هست  وارد کنیم تا بتوانیم صنایع تولید پروتتئین را به گردش در بیاوریم و از طرفی روسیه از نظر دانه های روغنی غنی است.

خاوازی تصریح کرد: اما می توانیم واردات جهت دار با روسیه داشته باشیم  چون ما ظرفیت‌های زیادی در تولید سبزیجات، گیاهان دارویی،  صیفی جات و پروش آبزیان داریم که می توانیم در قالب یک سرمایه گذاری مشترک روی آنها بحث کنیم  و این تبادل تجارت را تعدیل کنیم.

گزارشی از سفر هیات عالی رتبه کشاورزی ایران به مسکو
 

  وی توضیح داد: چون عملا حجم واردات دانه ها بسیار بالاست  قطعا حجم از نظر ارزشی به سمت روسیه است اما من معتقدم با توجه اینکه روسیه مقدار بسیار زیادی صیفی و سبزی مصرف می کند، در صورت رفع مشکل حمل و نقل ظرفیت صادرات ما در این زمینه به روسیه افزایش پیدا خواهد کرد.

کشت فراسرزمینی غلات اولویت ایران 

وی همچنین در باره کشت فراسرزمینی گفت که یکی از مهمترین اولویت های ما در بحث غلات  کشت فراسرزمینی است و افراد و شرکت هایی که در قالب کشت فراسرزمینی کالا وارد کنند از نظر تسهیلات در اولویت قرار خواهند گرفت.  

وی تصریح کرد: ما ۱۱۵ هزار تن عسل در داخل ایران تولید می کنیم و این محصول به دلیل تنوع آب و هوایی ایران از ارزش غذایی بسیار بالایی برخوردار است و با انجام پروتکل بهداشتی روسیه می تواند بازار مناسبی برای عسل ایران باشد.

کشاورزی قراردادی با روسیه برای کاهش قیمت گوشت
خاوازی گفت: روسیه منابع عظیمی از جو و غلات دارد و از طرفی جو برای ما خیلی مهم هست ما ظرفیت عظیمی از دامدارهای خیلی خوب داریم بنابراین روسیه می تواندبا تامین جو مورد نیاز دامداران در سرمایه گذاری محصولات دامی شریک باشد.

وی تصریح کرد، این طرح به طرف روس پیشنهاد شد که برای بررسی در دستور کار آنها قرار گرفت که در صورت تصویب ضمن فراهم شدن فرصت های شغلی و ارزش افزوده بالا برای هر دو کشور تا حد زیادی قیمت گوشت نیز کاهش خواهد یافت.  


توافق ایران و روسیه برای پایش ذخایر آبی و آلاینده ها در خزر

وزیر جهاد کشاورزی ایران گفت: ایران و روسیه برای پایش ذخایر آبزی دریای خزر و همچنین موضوع آلاینده ها توافق کردند به صورت مشترک با سایر کشورهای حوزه این دریا اقدام کنند.

خاوازی تصریح کرد: در خصوص بعضی از گونه ها که دانش فنی آن موجود نیست و برای ما خیلی مهم هست که بتوانیم جمعیت آنها را  دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان افزایش دهیم  از تجربه علمی روسیه کمک می گیریم.

گزارشی از سفر هیات عالی رتبه کشاورزی ایران به مسکو

 وی گفت: مقرر شد فهرست سرمایه گذاران علاقه مند در زمینه شیلات در ایران و روسیه تهیه شود تا با هماهنگی هایی که انجام خواهد شد به صورت زنجیره وار در صید و صیادی و آبزی پروری با هم کار کنند و در سفری که وزیر کشاورزی روسیه و رئیس سازمان شیلات این کشور به ایران خواهند داشت این مورد در دستور کار قرار خواهد گرفت.

توافق ایران و روسیه برای همکاری در شیلات از دریای خزر تا خلیج فارس 

 ایران  و روسیه همچنین در این سفر موافقت کردند که همکاری های دو کشور در زمینه شیلات و آبزیان نه تنها در  خزر بلکه در دریای خلیج فارس نیز توسعه یابد.

«کاظم خاوازی «وزیر جهاد کشاورزی و «ایلیا شیستاکوف» مدیر شیلات روسیه ضمن استقبال از همکاری مشترک در زمینه تحقیقاتی و علمی در زمینه شیلات و آبزیان، موافقت کردند که دامنه همکاری را از خزر به خلیج فارس نیز انتقال دهند.

خاوازی با استقبال از پیشنهادات طرف روس در زمینه همکاری های آموزشی و تحقیقاتی در زمینه شیلات و بزیان و همچنین گسترش دایره همکاری از خزر تا خلیج فارس گفت  که انعقاد تفاهمنامه همکاری با روسیه در این زمینه ها برای ما  اهمیت دارد.

وی تصریح کرد: دریای خزر برای همه پنچ کشور مرتبط ارزش دارد و لازم است که برای حفظ گونه های آبزیان این دریا برای همه و نسل های آینده تلاش مشترک و همگانی شود.

خاوازی افزود: ما هم برای  ماموریت مهم حفاطت از ماهیان خاویاری و همینطور ماهیان استخوانی در دریای خزر آمادگی داریم.

رهاسازی بچه ماهی  و کاهش صید ماهیان خاویاری

وی گفت:  پیشنهاد ایران این است که با رهاسازی بچه ماهی و همچنین کاهش صید در ابن پروژه مشترک برای حافظت از گونه های با ارزش آبزیان در دریای خزر همکاری کنیم.

وزیر کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه تفکرات و ایده های علمی باید به صورت صنعتی اجرایی شود تا منابع مولد ماهی خاویاری به خزر برگردد، افزود: در ایران به سمت پرورش ماهی خاویاری در مناطق خشک در حال فعالیت هستیم و  ایجاد ۱۶۰ مزرعه پرورش ماهی در این مورد نشانه تلاش ایران برای کاهش فشار بر خزر است.

لزوم پایش منابع خزر و توجه به آلاینده های خزر

خاوازی گفت: واحدهای تحقیقاتی جمهوری اسلامی ایران برای ارزیابی وضعیت ذخایر خزر آمادگی دارند و لازم است تفاهمنامه ای برای پایش ذخایر و بحث آلاینده های خزر بین دو طرف و  همه کشورهای حوزه خزر منعقد شود.

وی افزود در مذاکرات با وزیر کشاورزی روسیه  قرار شد در باره موضوعات مختلف کشاورزی  تفاهماتی در زمینه های همکاری های دو جانبه انجام شود و ازیک هیات مجرب روسی برای بررسی ظرفیت های کشاورزی و شیلات برای بررسی ظرفیت های ایران دعوت به عمل می آوریم.


آمادگی روسیه برای پذیرش دانشجویان ایرانی در رشته شیلات

رئیس شیلات روسیه نیز بر اجرای طرح های مشترک بین دو کشور تاکید کرد و گفت: در صورت تمایل ایران آمادگی لازم برای پذیرش دانشجویان ایران در زمینه شیلات و آبزی پروری را داریم.  

 شیستاکوف اظهار کرد: ما همچنین آمادگی لازم را برای برگزاری دوره های آموزشی برای تولید و پرورش ماهیان خاویاری داریم.

گزارشی از سفر هیات عالی رتبه کشاورزی ایران به مسکو

 

رییس آکادمی کشاورزی روسیه خواستار همکاری با مراکز آموزشی ایران شد

«ولادیمیر تراکناسچی» رییس آکادمی کشاورزی وابسته به وزارت کشاورزی روسیه خواستار انعقاد قرارداد همکاری یا دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی ایران شد.

 تراکناسچی در دیدار کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی ایران از این مرکز علمی کشاورزی در مسکو  که سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه  نیر  حضور داشت افزود: ما خواستار انعقاد قراداد همکاری بین ایران و روسیه در زمینه های علمی بخصوص کشاورزی برای صدها سال هستیم.

وی با بیان اینکه صدها موسسه آموزشی در روسیه در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی  کشاورزی  فعالیت دارند تصریح کرد ایجاد زمینه همکاری با ایران  می‌تواند منجر به بهبود فعالیت های مثمر ثمر شود.

وی گفت سفر هیات کشاورزی ایران می تواند زمینه ساز این همکاری ها شود.  

وزیر جهاد کشاورزی کشورمان نیز گفت : جهاد کشاورزی ایران یک تفاهم‌نامه با موسسه آموزشی کشاورزی سن پترزبورگ دارد و برای انعقاد همکاری با این دانشگاه نیز آمادگی داریم و زمینه برای انعقاد همکاری یک قرارداد همکاری کاملا فراهم است.  

وی افزود که زمینه های پژوهشی و علمی بین ایران و روسیه وجود دارد  و مهم شروع کار است که امیدواریم در این سفر زمینه  آن فراهم شود.  
وزیر جهاد کشاورزی به موسسات پژوهشی وعلمی ایران اشاره کرد و گفت ... موسسات تحقیقاتی ایران قدمت زیادی در فعالیت‌های علمی دارند.

بازدید وزیر کشاورزی از مراکز تحقیقاتی و علمی کشاورزی مسکو

خاوازی در ادامه این سفر از واحدهای تحقیقاتی و موزه خاک و باغ گیاه شناسی دانشگاه کشاورزی مسکو بازدید و با رئیس و اساتید و جمعی ازدانشجویان این دانشگاه دیدارو گفت‌وگو کرد. 

در این بازدید که کاظم جلالی سفیر ایران در روسیه نیز حضور داشت، رئیس آکادمی کشاورزی روسیه خواستار انعقاد قراداد همکاری بلند مدت بین ایران و روسیه در زمینه های علمی بخصوص کشاورزی شد.

 وزبر جهاد کشاورزی ایران نیز ضمن تشریح توانمندی های علمی و تحقیقاتی کشورمان با بیان اینکه صدها موسسه آموزشی در روسیه در زمینه فعالیت‌های تحقیقاتی کشاورزی  فعالیت دارند تصریح کرد ایجاد زمینه همکاری با ایران  می تواند منجر به بهبود فعالیت های مثمر ثمر شود.

 وزیر جهاد کشاورزی ایران همچنین افزود : وزارت کشاورزی ایران تفاهم‌نامه‌ای با موسسه آموزشی کشاورزی سن پترزبورگ دارد و برای انعقاد همکاری با این دانشگاه نیز آمادگی داریم. 


بازدید وزیر کشاورزی ایران از موزه خاک روسیه 

وزیر جهاد کشاورزی به همراه سفیر جمهوری اسلامی ایران و معاونان این وزارتخانه  از موزه خاک  روسیه بازدید کرد.  

این موزه بزرگترین و قدیمی‌ترین موزه خاک شناسی در اروپاست که انواع خاک از نقاط مختلف جهان را در خود نگهداری کرده است. 

مذاکرات فنی و کارشناسی هیات وزارت جهاد کشاورزی با طرفهای روس 

 معاونان وزیر جهاد کشاورزی که در سفر خاوازی به روسیه وی را همراهی می کردند بطور جداگانه با همتایان روس خود ملاقات و زمینه های فنی گسترش همکاری های دو کشور را  بررسی کردند.  

 ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور با ساوینکوف معاون سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه دیدار کرد.  

در این دیدار مقرر شد طرف روس محدودیت های اعمالی بر شرکت های ایرانی از جمله شرکت کاله و صباح را لغو  کند.

وی همچنین در ملاقات با مارکویچ، مدیر دپارتمان همکاری های بین المللی وزارت کشاورزی روسیه صادرات انواع محصولات لبنی صادراتی ایران  به روسیه و نیز سرمایه گذاری مشترک در زمینه ایجاد کارخانه و پالایشگاه شیر با تکنولوژی ایران در روسیه از ابعاد مختلف فنی بررسی کرد.  

 گیلانپور معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز، در دیدار با سرگیف، رئیس اتحادیه غلات روسیه،  همکاری در زمینه ارسال انواع غلات و نهاده های دامی به ایران و همکاری های مشترک برای ایجاد خط اعتباری به منظور حمایت از تجارت غلات مورد بحث و بررسی قرار داد که توافقاتی در این زمینه حاصل شد.

هیات کشاورزی روسی بزودی در ایران 

وزیر کشاورزی ایران گفت: برای اینکه  توافق ها و تفاهمنامه ها صورت گرفته در این سفر خیلی جدی پیگیری شود علاوه بر اینکه هیات ایرانی  در کنفرانسی که در روسیه برگزار می شود شرکت خواهند کرد هیات روسی به سرپرسیتی وزیر آن کشور نیز به ایران سفر خواهد کرد تا همکاری های کشاورزی در عمل نهایی و تحقق یابند.

دعوت از ایران برای اجلاس شیلات
شیستاکوف رئیس سازمان شیلات روسیه نیز اظهار کرد:  اجلاس شیلات که پارسال به خاطر کرونا برگزار نشد را امسال برگزار خواهیم کرد و از جمهوری اسلامی ایران مانند سالهای گذشته برای حضور در این نشست دعوت می کنیم.

 وی با بیان اینکه با شیلات ایران به طور دائم در تماسیم گفت: ما هر سال با طرف ایرانی نشست هایی برگزار و در این نشست همکاری های علمی و تحقیقاتی بخصوص در حوزه شیلات را بررسی می کنیم.

وی همچنین با استقبال از همکاری بخش خصوصی ایران و روسیه در زمینه شیلات گفت: یک هیات بخش خصوصی روسیه را برای بررسی وضعیت ایران و همکاری در  این مورد به ایران اعزام خواهیم کرد.

مقام شیلات روسیه از ایران برای همایش شیلات و آبزیان در ژوئن امسال دعوت کرد.

نشست وزیر با تجار ایرانی

وزیر جهاد کشاورزی و هیات همراه در آخرین روز سفر به مسکو در تالار اجتماعات سفارت کشورمان با حضور کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی در روسیه با تجار و بازرگانان ایرانی دیدار و درباره راه‌های رفع موانع صادرات و واردات محصولات کشاورزی، تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه شیلات و آبزیان و نیز حمایت‌ها و پشتیبانی‌های وزارت جهاد کشاورزی از صادرات محصولات ایرانی به روسیه و حوزه اورآسیا گفت و گو کرد.

گزارشی از سفر هیات عالی رتبه کشاورزی ایران به مسکو

گزارشی از سفر هیات عالی رتبه کشاورزی ایران به مسکو

در این دیدار با توجه به مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی تجار، مقرر شد طی حداکثر دو هفته آینده این گفت و گوها با حضور مقامات گمرک و بانک مرکزی و وزارت خارجه از طریق وبینار تا حصول نتیجه ادامه داشته باشد.

سفری پربار
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران که در تمامی نشست ها و دیداری هیات کشاورزی ایران در روسیه حضور داشت نتایج این سفر را پر بار اعلام کرد.

وی گفت با پیگیری هایی که قبلا از طریق سفارت با مسوولان روسی انجام شده و همچنین با توجه به رایزنی ها و مذاکرات انجام شده هیات ایرانی در این سفر و ادامه تلاش ها در آینده امیدواریم موانع توسعه همکاری های اقتصادی و کشاوزری با روسیه که مهمترین آنها مشکلات زیرساختی حمل و نقل است، برطرف شود.

رفتن به بالا