مکانیزاسیون کشاورزی خراسان شمالی به ۷۹.۵ درصد رسیده است

 مکانیزاسیون کشاورزی خراسان شمالی به ۷۹.۵ درصد رسیده است
۷۹.۵ درصد عملیات زراعی و ۱۳ درصد فعالیت حوزه باغی خراسان شمالی با ماشین‌آلات کشاورزی انجام می‌شود که در دولت تدبیر و امید درجه مکانیزاسیون بخش زراعی استان ۹.۵ و حوزه باغی چهار درصد رشد یافته است.
: 1595

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی روز سه شنبه در گفت و گو با کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میانگین درجه مکانیزاسیون در تمامی محصولات کشاورزی در حوزه زراعی این استان در سال ۹۲ حدود ۷۰ درصد و در بخش باغی ۹ درصد بوده است.

سیدمجید بهشتی افزود: ضریب مکانیزاسیون کشاورزی نیز در سال ۹۲ در این استان ۱.۳ اسب بخار در هر هکتار بود که این رقم در پایان سال ۹۸ به ۱.۹ اسب بخار در هر هکتار ارتقا یافته است.

وی با اشاره به برابر شدن این استان با میانگین کشوری این شاخص ها، افزود: در دولت تدبیر و امید برای توسعه این بخش تسهیلات و اعتبارات خوبی در نظر گرفته شد و بخشی نیز خود کشاورزان ماشین آلات این بخش را خریداری کرده اند.

بهشتی گفت: مکانیزاسیون به مفهوم کاربرد ماشین در فرایند کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی است و در جهت کاهش هزینه‌های تولید، اقتصادی کردن تولید، انجام به موقع عملیات کشاورزی، پایین آوردن هزینه کارگری است که در نهایت به تولید انبوه و اقتصادی محصولات کشاورزی منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مکانیزاسیون یک مولفه بسیار تاثیرگذار در افزایش کمی و کیفی تولید است، افزود: وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی با توجه به شاخص‌های رصد مکانیزاسیون از سال ۹۲ تاکنون دورانی طلایی را تجربه کرده است چرا که برای این حوزه خط اعتباری اختصاص داده شد.

خرید ۶ هزار و ۲۹۴ دستگاه ماشین آلات کشاورزی

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با خرید ۶ هزار و ۲۹۴ دستگاه انواع تراکتور، کمباین و سایر ادوات کشاورزی از سال ۹۲ تا پایان مردادماه امسال، هزار و ۹۲۸ میلیارد ریال تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون جذب این استان شده است.

بهشتی اظهار داشت: از این ادوات ۲ هزار و ۴۲۵ دستگاه تراکتور، ۸۶ دستگاه کمباین و سه هزار و ۷۸۳ دستگاه سایر ماشین آلات بخش کشاورزی بوده است.

وی افزود: از اول روی کارآمدن دولت یازدهم تا پایان سال گذشته هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و امسال نیز ۳۲۸ میلیارد ریال اعتبار در حوزه مکانیزاسیون جذب استان شده است.   

بهشتی به خرده مالکی و کوچک بودن اراضی زراعی استان اشاره کرد و افزود: در استان خراسان شمالی باید بیشتر شرکت های فنی در حوزه مکانیزاسیون فعال باشند چرا که برخی از ماشین آلات کشاورزی عملا بدون استفاده می ماند و کشاورزان عرصه های زیادی برای کشت و کار ندارند.

وی اظهار داشت: خراسان شمالی بیش از ۶۰ هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات در بخش های مختلف کشاورزی دارد که حدود ۵۰ درصد این ناوگان فرسوده است.

وی افزود: از مجموع ماشین آلات بخش کشاورزی ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه تراکتور و هزار و ۸۰۰ دستگاه کمباین است.

وی اظهار داشت: از سال ۹۲ خط اعتباری ویژه ای برای خرید ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی اختصاص یافته است، اما طرح ویژه ای برای خارج کردن ناوگان فرسوده و اسقاط آن از بخش کشاورزی وجود ندارد.

رییس اداره فناوری‌های نوین سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه ناوگان فرسوده بخش کشاورزی باید اسقاط و از رده خارج شود، افزود: هنوز برخی ادوات و ماشین آلات بخش کشاورزی با عمری بالای ۲۰ از چرخه فعالیت خارج نشده و بخشی از سوخت مصرفی این حوزه، علیرغم نداشتن کاربری مفید، به این دستگاه ها اختصاص می یابد.

بهشتی افزود: به طور متوسط برای هر ۳۰ هکتار زمین یک تراکتور و برای هر ۸۵۰ هکتار کشتزار غله یک دستگاه کمباین در استان وجود دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار کشتزار است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.

رفتن به بالا