رییس سازمان حفظ نباتات کشور تشریح‌کرد:

مصرف ۴ نوع سم مجاز، علت ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه

مصرف ۴ نوع سم مجاز، علت ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه
رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: استفاده از چهار نوع سم مجاز که در کشور روسیه ثبت نشده، علت ممنوعیت صادرات فلفل دلمه‌ای ایران شده است که به‌زودی این مشکل رفع خواهد شد.
: 2791

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از خبرنگار اقتصادی ایرنا، «کیخسرو چنگلوایی» تشریح اهم اقدام‌ها و برنامه‌های ۱۰۰ روزه سازمان نباتات در دولت سیزدهم و وضعیت ممنوعیت صادرات فلفل به روسیه، افزود: محموله فلفل دلمه‌ای ایران از روسیه برگشت نخورده، بلکه در یک اقدام غیرمترقبه سازمان نظارت بر حقوق مصرف‌کنندگان روسیه بدون اطلاع قبلی و اعلام به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موجب این ممنوعیت شده است.

به گفته وی، از هشتم آذرماه سال‌جاری صادرات فلفل به روسیه ممنوع شد و این موضوع ارتباطی به باقی‌مانده سموم در محصول یا مصرف سموم پُرخطر نداشت.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار داشت: درحالی که باید سازمان قرنطینه که سرویس نظارت بر دامپزشکی و بهداشت گیاهی است، این ایراد را وارد می کرد.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون ‍پیگیر مکاتبات و مراوداتی با این سازمان هستیم و برای استفاده ایمن از آفتکش‌ها در این سازمان تفاهم‌نامه‌ای را برای نخستین بار منعقد می کنیم که پس از عملیاتی شدن بحث باقی‌مانده آفتکش‌ها و نوع آن اجرایی می‌شود.

چنگلوایی گفت: براساس اظهار نظر این سازمان چهار نوع سم در تولید فلفل دلمه‌ای به مصرف رسیده که این سموم در کشور روسیه ثبت نشده است.

وی افزود: این در حالی است که قبل از این موضوع، در چندین سال گذشته در محصولات صادراتی به روسیه از همین سموم استفاده می‌شد. بنابراین اگر قرار بود محدودیت و ممنوعیتی اتفاق بیفتد باید پیشتر اعلام می‌شد تا این موضوع رخ ندهد.

این مقام مسوول با بیان اینکه روسیه باید سه ماه قبل این موضوع را به صادرکنندگان ایران اعلام می‌کرد، ادامه‌داد: اکنون آخرین فهرست سموم مجاز و استاندارد و همچنین میزان باقی‌مانده سموم روسیه را گرفته‌ایم و با ابلاغ به استان‌ها تلاش شد با هماهنگی بین اتحادیه‌های تولیدکنندگان و صادرکنندگان، این موارد با تولیدکنندگان هماهنگ شود.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سالیانه ۷۱۵ هزارتن محصول کشاورزی سبزی و صیفی به روسیه صادر می‌شود و این موضوع مربوط به سالیان گذشته تاکنون است.

وی بیان‌داشت: تاکنون برای هیچ محصول دیگری محدودیت و ممنوعیتی ایجاد نشده و این ممنوعیت بدون اطلاع قبلی بوده است، البته از نظر نوع و میزان مصرف سازمان غذا و دارو به شکل قانونی این مهم را دنبال می ‌ند که از این پس هر محصولی که قرار شد صادر شود سازمان غذا و دارو باید گواهی سلامت را بابت آفتکش‌ها بدهد.

چنگلوایی تصریح کرد: طرف روسی سازمان متناظر سازمان حفظ نباتات ایران به نوعی سازمان قرنطینه روسیه است که اتفاقا خود این سازمان و حتی حوزه اداره کل امور کشاورزی وزارتخانه روسیه به این موضوع معترض شده و اعلام کرده که بدون هماهنگی این قضیه رخ داده است.

وی گفت: اکنون سفارت ایران این موضوع را به دولت روسیه انتقال داده که چرا این هماهنگی‌ها در خودشان وجود ندارد. بنابراین سفیر کشور ما نامه ای به وزارت جهاد کشاورزی روسیه داده و به صراحت عنوان کرده در حالی که دو سازمان تخصصی ما و روسیه درباره آفات ایمن در حال مذاکره هستند که تفاهم‌نامه منعقد کنند، یک سازمان دیگر بدون هماهنگی قبلی ممنوعیت ایجاد کرده که موجب خلل در مذاکرات شده است.

این مقام مسوول اضافه‌کرد: طبق آمارها چهار محموله فلفل دلمه‌ای به میزان بیش از۴۰ تن صادر شده است.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه سموم مصرفی ایران جز موارد ممنوعه نیست، افزود: این چهار نوع سم در  ۱۲۰ کشور جهان مصرف می‌شود و جز سموم ممنوعه نیست.

برگشت سیب‌زمینی به ایران مربوط به باقی‌مانده سموم در خاک بود

چنگوایی اظهار داشت: برگشت محموله سیب‌زمینی به کشور به دلیل مصرف زیاد سموم یا باقی‌مانده سموم در محصول نبود بلکه این باقی‌مانده در خاک همراه محصول بوده است.

وی با بیان اینکه میزان سیب زمینی برگشتی سه هزار و ۵۰۰ تن نبوده است، افزود: ۲ محموله سیب زمینی به میزان یک‌هزار و ۵۰۰ تن به کشور برگشت خورده است.

وی ادامه‌داد: اکنون قرار است سیب زمینی بدون خاک صادر شود و روند صادرات ادامه دارد.

علت جلوگیری صادرات کیوی ایران به هند نامعلوم است

رییس سازمان حفظ نباتات کشور درباره عدم تایید صادرات کیوی ایران به هند، گفت: تاکنون به صورت رسمی به سازمان حفظ نباتات این مساله اعلام نشده است.

جعل اسناد علت برگشت نخل‌های ایران از قطر

چنگلوایی درباره علت برگشت نخل‌های ایران از قطر، افزود: برگشت نخل به کشور علت قرنطینه‌ای نداشت، بلکه گواهی بهداشت گیاهی توسط فردی جعل شده بود، به‌طوری که گواهی بهداشتی برای ۲۹۰ نفر نخل صادر شده بود اما شخص خاطی گواهی بهداشتی را برای صادرات ۴۸۸ نفرنخل جعل کرده بود.

وی خاطرنشان‌کرد: اکنون دادستان بوشهر به طور جدی پیگیر این موضوع است.

جمع آوری ۲۶۶۰ لیتر سموم تقلبی در سه روز

رییس سازمان حفظ نباتات کشور تصریح کرد: طی مانوری سه روزه در هشتم تا یازدهم آبان ماه امسال برای نخستین بار ۲ هزار و ۶۶۰ لیتر سموم تقلبی جمع‌آوری و به مراجع قضایی ارسال شد.

وی اظهار داشت: البته برای ابتدای بهمن ماه سال‌جاری نیز یک مانور دیگر برای رصد و پایش بازار برگزار می‌شود تا  سموم تقلبی و بی کیفیت را به حداقل ممکن برسانیم.

مرجوع شدن ۵۰ هزار تن گندم روسی

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در سیستم تجارت برگشت کالا به دلایل  مختلف وجود دارد و این موضوع مختص یک کشور نیست بلکه در همه کشورها رخ می دهد؛ همان گونه که چندی پیش محموله گندم وارداتی از روسیه به دلیل وجود علف هرز بازگردانده شد.

وی اظهار داشت: همچنین پیش از این ۲۸ هزار تن جو وارداتی به دلیل مسائل قرنطینه ای به کشور مبدا برگشت داده شد و این موضوع مختص محصولات ایرانی نیست.

۷۷ درصد سموم مصرفی کشور تولید داخلی است

 چنگلوایی درباره میزان واردات و سموم داخلی کشور گفت: کل نیاز کشور به سموم سالیانه ۳۵ هزار تن است که حدود هفت تا هشت هزار تن آن به صورت آماده مصرف و بقیه ماده اولیه است که به صورت تکنیکال وارد می شود، این بدان معناست که بیش از ۷۷ درصد سموم مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب برای حمایت از تولید داخلی، حفظ کیفیت نیز مورد حمایت است، بنابراین  امیدواریم که ۲ فاکتور کیفیت و قیمت مورد توجه باشد زیرا سمی که با کیفیت پایین تولید و مصرف شود به این معناست که کشاورز ما هزینه ای کرده و تولیدش را از دست داده است.

به گفته وی، تاکنون بیش از ۳۹ هزار تن انواع سموم، حشره کش، علف کش و قارچ کش تامین شده و کشاورزان به لحاظ حجم، تنوع و توزیع متوازن آفت کش‌ها نگرانی نداشته باشند، زیرا سمومی که در حال حاضر موجود است بیش از نیاز مصرفی یکسال است.

افزایش قیمت سموم به دلیل حذف ارز ترجیحی منطقی است

وی افزایش قیمت سموم را منطقی دانست و گفت: وقتی ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی حذف و قیمت ارز به بیش از ۲۴ هزارتومان تبدیل می شود افزایش قیمت اجتناب نا‍پذیر است.

صدور ۱۸۳هزار فقره گواهی بهداشت گیاهی طی هشت ماه

رییس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از ابتدای ورود دولت سیزدهم تاکنون ۱۸۳ هزار فقره گواهی بهداشت گیاهی برای ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی صادر شده است که امیدواریم تا پایان سال واردات کمتر و صادرات نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مبارزه شیمیایی و پنج میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار مبارزه بیولوژیک و غیرشیمیایی در مزارع و باغات صورت گرفته است افزود: طی ۱۰۰ روز کاری دولت، ۶ میلیون هکتار مبارزه شیمیایی و بیش از دو میلیون و ۵۴۰ هزارهکتار مبارزه غیرشیمیای صورت گرفته است.

به گفته وی، زیرساخت ‌های خوبی در این خصوص انجام شده که بیانگر روند روبه رشد این فرایند است.

چنگلوایی ادامه‌داد: طبق آمارها از ۲۳ میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار رصد و دیده بانی، چهار میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در طی مدت مذکور فعالیت دولت سیزدهم انجام شده است.

وی با اشاره به اجرای نظارت و ضد عفونی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن محصولات کشاورزی صادراتی و وارداتی افزود: طی این مدت اعمال ضوابط قرنطینه‌ ای در محصولات کشاورزی، وارداتی، صادراتی و قرنطینه‌ا ی برای بیش از ۹ میلیون و۱۰۰ هزار تن انجام شده ست.

رفتن به بالا