هجوم ملخ‌ها معضل بزرگ کشاورزان ایرانی

هجوم ملخ‌ها معضل بزرگ کشاورزان ایرانی
یکی دیگر از موضوعات مهمی که اواخر هر سال فضای نگرانی کشاورزان را فراهم می‌کند هجوم ملخ‌هاست، آن‌هم در شرایطی که کشاورزان عموماً در مرحله کاشت محصولات‌شان هستند.
: 3116

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از خبرگزاری پانا رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گویی با این خبرگزاری اظهار کرد: از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی در ایران این است که اساساً تولید محصول برای صادرات انجام نمی‌شود و نتیجه می‌شود همین اتفاقات اخیر و مرجوع‌شدن حجم زیادی از محصولات کشاورزان ایرانی. این در حالی است که صادرات این محصولات یکی از مهم‌ترین بخش‌های صادرات کالاهای غیرنفتی محسوب می‌شود. مسئله استانداردسازی محصولات کشاورزی نیازمند بسترهایی است که سیاست‌گذار باید به آن توجه داشته باشد. یکی دیگر از موضوعات مهمی که اواخر هر سال فضای نگرانی کشاورزان را فراهم می‌کند هجوم ملخ‌هاست، آن‌هم در شرایطی که کشاورزان عموماً در مرحله کاشت محصولات‌شان هستند.

تنوع اقلیم ایران مهم‌ترین عامل اثرگذار بر مبارزه با آفات عمومی است

«شاهپور علایی‌مقدم»، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت : «ایران به دلیل تنوع اقلیم در زمینهٔ مبارزه با آفات عمومی، دائم مسئله دارد و البته وظیفه سازمان حفظ نباتات هم این است که در بحران‌ها پای کار باشد.»

وی افزود: «بارندگی‌هایی که در جنوب کشور رخ داد و سیلاب‌هایی که در سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و جنوب کرمان رخ داده است و تغییرات اقلیم در کشورهای همسایه از جمله جنوب شرق عربستان و عمان و همچنین باران‌های سیل‌آسا باعث شده است موضوع طغیان ملخ‌ها در استان‌های جنوبی ایران وجود داشته باشد.»

آمادگی مبارزه با حمله ملخ‌ها در ابعاد 39 هزار هکتار در روز

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره موضوع حمله ملخ‌ها در اواخر اسفندماه اظهار کرد: «اکنون حدود 35 میلیون هکتار ردیابی در بحث آفات عمومی و همگانی وجود داشته و سطح مبارزه‌ای که برای آفات عمومی و همگانی پیش‌بینی می‌کنیم حدود 6 و نیم میلیون هکتار در کل کشور است، اما در موضوع هجوم ملخ‌ها امیدوارم سازمان مدیریت بحران ما را همراهی کند وگرنه باید هشدار بدهم که شاید ما نتوانیم با آفت عمومی مبارزه کنیم.»

وی افزود: «ناگفته نماند آمادگی کامل را داریم و کلاس‌های آموزشی برگزار شده است. حدود 130 دستگاه‌ سم‌پاشی به استان‌ها ارسال شده و در موضوع هجوم ملخ‌ها آمادگی مبارزه با 39 هزار هکتار در روز را داریم.»

علایی مقدم گفت: «اگر بارندگی‌ها زیاد شود و در مناطق گرمسیر همچنان سیلاب داشته باشیم در نتیجه «سن گندم» که آفت همگانی است به دشت زیاد ریخته می‌شود. امیدواریم مجلس شورای اسلامی این موضوع را که با تولید محصول سالم ارتباط مستقیم دارد، در نظر بگیرند و بودجه و اعتبار را به‌صورت ویژه در نظر بگیرند.»

رفتن به بالا