مجری طرح ملی گیاهان داروییِ جهاد کشاورزی خبر داد:

گردش دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانیِ صنعت گل محمدی

گردش دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانیِ صنعت گل محمدی
مجری طرح ملی گیاهان داروییِ جهاد کشاورزی گفت: صادرات ۳۰۲ تن غنچه خشک گل محمدی، چهار میلیون لیتر گلاب و دو و نیم تن اسانس تنها بخشی از ظرفیت تجاری صنعت گل محمدی است.
: 3237

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیمای اصفهان، حسین زینلی در حاشیه نشست با گلابگیران منطقه کاشان، ۷۰ درصد از ۴۵ هزار هکتار وسعت زیر کشت گل محمدی را در دنیا مربوط به ایران دانست و گفت: از ۲۶۵ هزار هکتار وسعت زیر کشت گیاهان دارویی در کشور، ۳۰ هزار هکتار به گل محمدی اختصاص دارد.

او با پیش بینی تولید ۶۰ هزار تن گل محمدی در کشور گفت: سیاست جهاد کشاورزی، کاهش خام فروشی و تغییر در فناوری وتولید بیشترِ محصولات و فرآوری کامل این محصول تا رسیدن به تولید اسانس، ادکلن، فلیور‌ها و عطر همراه باارزش افزوده به مراتب بالاتر است.

حسین زینلی، توسعه مزارع گل محمدی در مناطق کویری و افزایش دامنه گُلدهیِ این گیاه از ۱۵ فروردین تا ۳۰ تیر ماه را از اقدامات وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: امسال، با رویکرد جدید در این صنعت، ۳۰ درصد گل تولیدی به غنچه خشک که از بازارپسندیِ بالایی در داخل و خارج از کشور برخورداراست، تبدیل خواهد شد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور با تاکید بر اینکه ایجاد صندوق گل محمدی در کاشان، یکی از دستاورد‌های بین‌المللی گل محمدی محسوب می‌شود، افزود: درصورت راه اندازی این صندوق، تمام اعضا یا افراد دارای منافع در زمینه گل محمدی با سرمایه‌گذاری در این صندوق از مزایای این صندوق بهره‌مند خواهند شد.

حسین زینلی گفت: با هدایت صنعت گل محمدی به سمت تولید اسانس و خالص ساختنِ اجزای آن در کشور، به زودی شاهد خبر‌های خوشی از استان اصفهان و دیگر منطقه‌های کشور مبنی بر ایجاد سرمایه گذاری‌های بسیار خوب خواهیم بود.

زینلی با ابراز امیدواری از برداشتن گام‌های بزرگ‌تر در کاشان به شرط افزایش حمایت‌های مسوولان افزود: در کشور بلغارستان، سود عادلانه برای کشاورز، صنعتکار و آخرین حلقه زنجیره در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که این روند در کشورمان وجود ندارد.

وی همچنین بر ضرورت توسعه کِشت اُرگانیک در تولید گیاهان دارویی با استفاده از دانش و تولید سموم زیستی از سوی محققان تاکید کرد.

رفتن به بالا