به بهانه روز ملی کارآفرینی در کشور

مشکلات کارآفرینی در بخش کشاورزی

مشکلات کارآفرینی در بخش کشاورزی
سوم اردیبهشت ماه روز ملی کارآفرینی نامگذاری شده است؛ موضوعی ارزشمند که اساس توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورها را در برمی‌گیرد. کارآفرینان به نوعی گردانندگان اصلی چرخه اقتصادی در جوامع مختلف هستند و در پیشرفت و پیشبرد مقاصد دولت‌ها نقشی اثرگذار و غیر قابل انکار دارند.
: 3564

بخش کشاورزی یکی از بخش‌های مهم و حیاتی در توسعه اقتصادی کشورها به حساب می‌آید، در کشور ما این حوزه به دلیل برخورداری از مواهب اقلیمی، آب و هوای چهارفصل، خاک حاصلخیز و نیروی تحصیل کرده زیر ساخت‌های موثری برای توسعه داشته که همیشه مورد توجه افراد نخبه و اثرگذار بوده است.

کشورهای مختلف به سه دلیل ایجاد و توسعه تکنولوژی، تولید ثروت در جامعه و ایجاد اشتغال برای موضوع کار آفرینی اهمیت قایل شده و به آن پرداخته اند؛ در شرایط فعلی کشور و نیز روند تغییرات بین المللی و پدیده جهانی شدن اقتصاد و با توجه به سه دلیل مذکور، لازم است تا موضوع توسعه کار آفرینی به عنوان برنامه ای راهبردی تلقی و به آن پرداخته شود.

با وجود امتیازاتی که بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی دارد و به رغم وجود نیروی دانشگاهی و تحصیل کرده فراوان در این حوزه، آنچنان که باید از مواهب این بستر ارزشمند در کشور برخوردار نشده‌ایم موضوعی که یک دلیل عمده آن غفلت و بی توجهی نسبت به فراهم ساختن زیرساخت‌های علمی و استفاده از دانش روز در حوزه کشاورزی است.

بر همین اساس کارآفرینان و افراد دغدغه مند در این حوزه، همواره سعی کرده‌اند، با رویکردی نو به این حوزه ورود کرده و با بررسی وضعیت نیروی انسانی و توانمندی های فعلی و نارسایی های بخش کشاورزی از بعد کارآفرینی نسبت به توسعه این بخش اقدام کنند.

موانع اجرایی کارآفرینی بخش کشاورزی

الف- موانع اقتصادی:

هر فعالیت اقتصادی با هدف کسب سود انجام می گیرد. در این مسیر موانعی چون سرمایه گذاری بالا و هزینه های تولید و در مقابل ناتوانی در عرضه به موقع و کسب سود مناسب و مقایسه با سایر فعالیت ها کمبود درآمد از جمله عوامل کاهش انگیزش کارآفرینان بخش کشاورزی می شود.

ب- مشکلات زیر ساختی

عدم وجود مقررات و استانداردهای خاص برای محصولات، عدم خرید تضمین محصولات توسط دولت، وجود قوانین سخت گیرانه در کسب برند، مشکلات مربوط به حمل و نقل و ارائه محصول بازار، مشکلات مربوط به سیستم های مکانیزه بسته بندی و … مواردی است که نیاز به اصلاح زیرساختی دارد.

ج- مشکلات فنی و مدیریتی

کنترل و نگاهداشت صحیح خاک و استفاده درست از آب، دفع آفات از طریق کودهای شیمیایی و مکمل های طبیعی از جمله مواردی است که مهندسی مدیریت دوره کاشت و برداشت محصول را می طلبد.

د- چالش های ترویجی و آموزشی

سطح  پایین دانش و اطلاعات کارشناسان بخش کشاورزی از یک طرف، بی اطلاعی کشاورزان و شاغلین بخش کشاورزی از طرف دیگر به عنوان یک چالش اصلی در مسیر گسترش کارآفرینی بخش کشاورزی است. علاوه بر این ها عدم فرهنگ آموزش و به روزرسانی اطلاعات نیز به این مشکل اضافه کرده است.

با توجه به موانع موجود راهکارهایی نظیر بکارگیری و توجه به “الگوهای نقش” موفق( کشاورزان کارآفرین)، استفاده از مشوق های اقتصادی و وام های مناسب و کم بهره، آموزش مهارت های کسب وکار، توسعه و تقویت خصوصیات و مهارت های کارآفرینانه، برنامه های کوتاه مدت آموزش کارآفرینی برای گروه های مختلف کشاورزان، پرورشگاه ها و پارک های فناوری، ایجاد و توسعة شبکه های کارآ فرینی، نظام و شبکة اطلاعاتی کارآفرینی، تحقیق و توسعه، وام ها و مشوق های مالیاتی، تسهیلات و امکانات فیزیکی( زیرساخت های فیزیکی، نهاده ها و مواد اولیة مورد نیاز، جاده، مخابرات، حمل ونقل و…) و توسعه سخت افزارها و نرم افزارهای موردنیاز جهت اجرای مکانیزم های موردنظر و استراتژی هایی در جهت به کارگیری تکنولوژی و شیوه های جدید تولید در کشاورزی می‌تواند در پیشبرد اهداف کارآفرینی در بخش کشاورزی موثر باشد.

از طرفی وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای ذی ربط در این بخش می‌توانند با انجام حمایت‌های همه جانبه از کارآفرینان و دغدغه مندان بخش کشاورزی، زمینه تسهیل فعالیت‌های توسعه محور را فراهم کرده و به افزایش آمار  اشتغالزایی در این حوزه کمک کنند.

کشاورزان پرس/ اعظم صفایی

رفتن به بالا