رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

کاهش ۳۸ درصدی ذخایر آبی در سدهای استان

کاهش ۳۸ درصدی ذخایر آبی در سدهای استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در همایش هم اندیشی دهیاران و شورا‌های بخش‌های مرکزی اهواز و اسماعیلیه در راستای بحران کم آبی با بیان اینکه بحران خشکسالی و کم آبی دو سال اخیر تنها مخصوص خوزستان نیست و مسئله کشوری است اظهار داشت: میزان ذخیره پشت سد‌های استان نسبت به دراز مدت، ۳۸ درصد کاهش داشته است.
: 3612

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز خوزستان خدارحم امیری زاده افزود: بیش از ۹۰ درصد آب‌های مصرفی استان خوزستان از بالادست استان تامین می‌شود و در این حوزه‌ها ۴۵ درصد کاهش بارندگی گزارش شده است.


امیری زاده به وجود آمدن این شرایط را نیازمند برنامه ریزی جهت جلوگیری از بروز خسارت به بخش کشاورزی دانست و یکی از راهکار‌های عبور از بحران خشکسالی و کم آبی را تعیین الگوی کشت و توجه کشاورزان به این الگو عنوان کرد.


وی با بیان این که ممنوعیت کشت برنج تصمیم ملی است اظهار داشت: اگر کشاورزان الگوی کشت را رعایت نکنند و نسبت به تصمیمات گرفته شده بی تفاوت باشند دچار ضرر و زیان بیشتری خواهند شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه دولت با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی و مشوق‌ها از کشاورزان حمایت خواهد کرد اضافه کرد: معوض کشت، امهال تسهیلات، ارائه تسهیلات کم بهره در دراز مدت و بخشودگی آب بهای کشت‌های پاییزه از سوی سازمان آب و برق از جمله پیشنهاداتی است که در حال پیگیری است.


امیری زاده، اجرای طرح‌های لایروبی و احداث استخر‌های شنای گاومیش‌ها در شهرستان‌های هویزه، حمیدیه، دشت آزادگان و اهواز، استقرار مه پاش‌ها در همه جایگاه‌های گاومیش‌ها به صورت اصولی با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و پیگیری خرید علوفه دام و بیمه دام‌های حوضه کرخه که بحرانی‌ترین حوزه از نظر کم آبی است را نیز از برنامه‌های اجرا شده و یا در دست اجرای سازمان جهاد کشاورزی استان برای عبور از بحران خشکسالی و حمایت از کشاورزان و دامداران تاثیرپذیر از این شرایط برشمرد.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با تاکید بر اینکه همکاری همه بخش‌ها به ویژه کشاورزان در رعایت الگوی کشت ضامن تحقق برنامه‌های اعلام شده است اضافه کرد: یک و یک دهم میلیون هکتار اراضی آبی در استان وجود دارد و برای استفاده بهینه از آب باید از سیستم‌های نوین آبیاری استفاده شود این در حالی است که هم اکنون در ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی استان از روش‌های سنتی استفاده می‌شود.

رفتن به بالا