به بهانه 11 اردیبهشت روز کارگر

کارگران بخش کشاورزی با مخاطرات شغلی مواجه‌اند

 کارگران بخش کشاورزی با مخاطرات شغلی مواجه‌اند
11 اردیبهشت ماه روز جهانی کارگر در تقویم ملی است؛ قشر زحمت کشی که با توجه به شرایط سخت اقتصادی حاکم بر جامعه، آنچنان که باید بهره‌ای از سعی و تلاش خود نمی‌برند. فعالیت در مزارع و زمین‌های کشاورزی، یکی از سخت ترین کارهاست و کارگران فعال در این حوزه، با وجود انجام کارهای سخت و طاقت فرسا در زمین‌های کشاورزی و مواجهه با انواع مخاطرات شغلی که سلامت آنها را به خطر می‌اندازد، از فعالیت‌های روزمره خود حظ مادی نمی‌برند.
: 3620

 

چالش‌های کارگران بخش کشاورزی

فقدان مهارت کافی

 آمار و اطلاعات منتشر شده از سوی اتحادیه‌های کارگری نشان می‌دهد بسیاری از کارگران جهان که در صنعت کشاورزی مشغول به کار هستند نه تنها شرایط مساعدی ندارند بلکه مهارت کافی برای انجام کارهای دیگر را هم ندارند. فقدان مهارت کافی سبب می‌شود تا نیروی کار غیرمتخصص به این گروه‌های شغلی روی بیاورند. هرکدام از این موارد عاملی است تا زمینه استثمار آن‌ها از سوی کارفرما فراهم کند.

استنشاق گازهای سمی و خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی

اشتغال در دامپروری‌ها نیز سلامت جسمانی کارگران را به خطر انداخته است. حضور و کار مداوم در فضاهای سرپوشیده و بسته که امکان تهویه هوا وجود ندارد، کارگران را در معرض گازهای سمی مثل آمونیاک و سولفید هیدروژن قرار می‌دهد که در مدفوع حیوانات وجود دارد. انجمن‌های ایمنی و بهداشت سراسر جهان گزارش‌هایی مبنی بر مرگ کارگران در هنگام کار بر اثر استنشاق این گازهای سمی ارائه داده‌اند. کارشناسان ایمنی شغلی باور دارند، تمامی افراد که جان خود را از دست داده‌اند در بازه زمانی طولانی در معرض این گازها قرار داشته‌اند.

سرطان پوست، تب شالیزار و بیماری‌های استخوانی در کمین کارگران

متخصصان طب کار اظهار داشته‌اند که فعالیت مستمر کارگران زیر نور خورشید، امکان ابتلا به بیماری ‌هایی نظیر سرطان پوست و میگرن را در آنها افزایش می‌دهد. از طرفی فعالیت در زمین‌های کشاورزی و ارتباط با سموم شیمیایی  و آفت کش‌ها، در دراز مدت خطر آفرین است. علاوه بر این شالیکاران در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی، تب شالیزار و بیماری‌های اورتوپدی و استخوانی قرار دارند.

درآمد ناچیز کارگران کفاف مخارج روزمره را نمی‌دهد

با وجود این مشکلات، این قشر درآمد ناچیزی دارند که توان گرداندن مخارج عادی روزمره آنها را نمی‌دهد، چه برسد به مخارج درمانی و هزینه‌های سرسام آور دیگر. لیکن ترک کار برای اکثر کارگران کشاورزی دام گزینه مناسبی نیست، چرا که اغلب این کارگران، شرایط لازم برای مشاغل دیگر را ندارند و در صورت ترک کار برای همیشه بیکار می‌شوند.

کارگران را دریابید

به نظر می‌رسد بحث بیمه، امنیت شغلی، بالا بردن دستمزد کارگران، ارائه بسته‌های حمایتی و تشویقی و مهارت آموزی از ضروری ترین اقداماتی است که برای حفظ این نیروی کار با ارزش و تقویت توان تولیدی آنها می‌توان در دستور کار قرار داد.

بر همین اساس ابراهیم رئیسی چندی پیش به مناسبت شروع هفته کارگر، درباره معیشت و امنیت شغلی این قشر صحبت کرد و ضمن تبریک این روز گفت: کارگران محور تحقق اقتصاد مقاومتی و ساختن کشوری مستقل و قدرتمند و ایجاد امنیت اقتصادی، هستند لذا همه ما به ویژه مسئولان دولت باید به فکر تامین و ارتقای معیشت کارگران و مهارت‌افزایی آن‌ها باشیم.

وی افزود: از وزیر کار می‌خواهم که این دغدغه را با در نظر گرفتن همه اقتضائات و جوانب موضوع و با مشارکت خودِ کارگران، فعالان کارگری و اقتصادی و همه بخش‌های مرتبط و مسئول پیگیری و برطرف کنند تا یک اطمینان و آرامش نسبی برای کارگران ایجاد شود.

امید آن که وعده‌های داده شده نه تنها در حد حرف بلکه در قامت عمل محقق شود و حمایت از بخش کارگری تنها منوط به تبریکات و سخنرانی‌های امید بخش نباشد. 

اعظم صفایی/کشاورزان پرس

 

رفتن به بالا