مجری طرح الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی :

بوشهر نیازمند تغییر در الگوی کشت و سیستم نوین آبیاری است

بوشهر  نیازمند تغییر در الگوی کشت و سیستم نوین آبیاری است
مجری طرح الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی از راه اندازی سامانه‌ای برای دسترسی و نحوه مشارکت کشاورزان و مدیران درکشور خبر داد و گفت:اگر کشاورزی قصد کشت محصولی دارد، می‌تواند با مراجعه به این سامانه تصمیم گیری کند که آیا می تواند این نوع محصول را کشت کند یا نه؟
: 3687

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایرنا، محمد یزدانی جمعه شب در نشست با فرماندار و مسئولان شهرستان دشتی استان بوشهر افزود: یکی از مهمترین راه‌های مقابله با کم آبی و کاهش بارندگی اصلاح الگوی کشت متناسب با اقلیم آب و هوایی در کشور است.

وی اضافه کرد: در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۷ روی  ۱۰۰ هکتار از اراضی استان بوشهر طرح مطالعات خاک شناسی و کشت  ۱۶ محصول انجام شده است.

مجری طرح الگوی کشت وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به اینکه برای اجرای طرح الگوی کشت نیازمند همکاری و مداخله چند وزارتخانه هستیم  باید هر چه زودتر سیاست و برنامه  اجرایی طرح  اصلاح الگوی کشت در هیات دولت مطرح و تصویب و تکالیفی نیز برای آنها مشخص شود.

یزدانی به اجرای این طرح بسیار مهم در تامین نیازمندی‌های غذایی مردم اشاره کرد و افزود: محوریت اصلی برای اجرای این طرح مهم نقش  فرمانداران و مسئولان اجرایی در شهرستان‌های کشور است  و کمک آنها برای اجرای برنامه‌های این طرح بسیار مهم است.

وی بیان کرد: بزودی سامانه‌ای برای دسترسی و نحوه مشارکت کشاورزان و مدیران درکشور تعریف واعلام خواهد شد تا اگر کشاورزی قصد کشت محصولی دارد به آن مراجعه و تصمیم گیری کند که آیا می تواند این نوع محصول کشت کند یا نه؟

یزدانی اظهارداشت: در اجرای این طرح مشوق‌های لازم برای کشاورزانی که الگو کشت را رعایت کنند پیش بینی شده است.

ویگفت: بوشهر از استان‌های کم بارش و کم آب است و برای توسعه کشاورزی و اقتصاد کشاورزی این استان نیازمند احرای طرح‌های نوین آبیاری و رعایت الگوی کشت است.

فرماندار دشتی به کاهش بارندگی امسال این شهرستان اشاره کرد و افزود: : با توجه به کاهش بارندگی چند سال اخیر بیشتر سفره‌های زیر زمینی دشتی دارای بیلان منفی شده است و نیازمند اجرای طرح الگوی کشت‌ و  جایگزین کردن کشت های متناسب با شراطی کم آبی است.

علی بحرانی افزود : بیشترین سهم اشتغال زایی در دشتی در بخش کشاورزی است و اقتصاد این شهرستان اقتصاد کشاورزی است و باید از ظرفیت های منطقه  بخوبی استفاده شود.

وی تاکید کرد: شهرستان دشتی قطب تولید نشاء و کشت گلخانه و محصولات ارگانیک است و نیازمند همکاری و حمایت بیشتر وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت های جایگزین و اجرای طرح الگوی کشت است.

رفتن به بالا