آنچه باید درباره کرم گلوگاه انار بدانید

آنچه باید درباره کرم گلوگاه انار بدانید
کرم گلوگاه انار (Spectrobates ceratoniae zaller) که پره خرنوب نیز نامیده می شود علاوه بر حمله به درخت انار به عنوان آفت درختان خرما، سیب، انجیر و مرکبات نیز شناخته می شود. این آفت از مخرب ترین آفات انار می باشد که هرساله خسارت زیادی رو به باغداران وارد می کند. در این مقاله سعی شده بهترین و کاربردی ترین راه کارها برای مبارزه با کرم گلوگاه انار بیان شود پس در ادامه با ما همراه باشیید.
: 3698

شناسایی و نحوه خسارت کرم گلوگاه انار

گونه ماده، در طول بهار به میوه ها حمله کرده و درون آنها تخم می گذارد. چون لارو کرم گلوگاه انار توانایی نفوذ به میوه های سالم را ندارد. گونه ماده، تخم ریزی را درون پرچم یا تاج میوه انجام می دهد و پس از تخم گذاری از میوه آفت زده خارج می شود. تخم ها ابتدا به رنگ سفید و به طول 0.75 میلی متر دیده می شوند و به تدریج بین 3 تا 7 روز متمایل به صورتی می شوند. با رشد تخم، میوه ها به تدریج به رنگ سبز و قهوه ای در می آیند.

لارو کرم گلوگاه انار، سفید و متمایل به صورتی است که خال های سیاهی پشت سر آن دیده می شود. لارو ها با تغذیه از میوه می توانند تا 20 میلی متر رشد کنند. لارو ها نمی توانند هوای سرد زمستان را تحمل کنند به همین علت معمولا در بهار رشد پیدا می کنند.

کرم بالغ به رنگ خاکستری است و طول آن حدود 8 تا 10 میلی متر می باشد. بال های این آفت می تواند تا 20 میلی متر بزرگ شود. بال های جلویی خاکستری است که معمولا خطوط تیره روی آن دیده می شود. البته در موارد نادری خاکستری – سفید با رگه های قهوه ای روشن دیده شده است.

آفت کرم گلوگاه انار موجب خراب شدن میوه ها و افتادن آن از روی درخت می شود. با تخم ریزی حشره ماده در گلوگاه انار باعث آلودگی آن شده و میوه هایی که لارو این آفت از آنها تغذیه کرده تقریبا تا نردیکی هسته خورده شده اند و بخش هایی از میوه به رنگ قهوه ای دیده می شود.

مبارزه با کرم گلوگاه انار

مبارزه شیمیایی علیه کرم گلوگاه چون این آفت درون میوه می باشد امکان پذیر نیست بنابراین باید به دنبال راه کارهایی بود که بدون استفاده از سموم شیمیایی با این آفت مبارزه کرد.

  • در صورتی که نشانه هایی از وجود آفت در میوه ها دیده می شود باید قبل از انبار کردن، میوه ها را حرارت دهید.
  • در طول تابستان می توان به مدت چند ساعت میوه ها را روی سینی هایی در آفتاب قرار داد تا آفت ها از بین بروند.
  • مقادیر کمتر میوه را می توان در فریز یا یخچال نگهداری کرد.
  • برای حرارت دهی میوه هایی مثل خرما می توان آنها را در فر قرار داد و به تدریج تا دمای 55 تا 60 درجه گرم کرد تا آفت از بین برود.

کنترل زراعی کرم گلوگاه:

کنترل بیولوژیکی کرم انار:

  • حشرات مختلفی برای مبارزه با کرم گلوگاه انار می تواند مورد استفاده قرار گیرد. اکثر حشراتی مانند زنبور تریکو گراما به لارو این آفت حمله می کنند و با تغذیه از آنها جلوی رشد و بلوغ شان را می گیرند.

کنترل فیزیکی کرم گلوگاه انار:

  • یکی از روش های گیر انداختن کرم گوگاه انار، گذاشتن طعمه در تله است. طعمه ها را باید در تله های فرمونی مناسب که آفت نر را به سمت تله ها بکشاند؛ به مدت 4 تا 8 هفته قرار داد و هر هفته تله ها را بررسی کرد.
  • رعایت بهداشت باغ و جمع آوری میوه های باقی مانده روی درخت یا میوه هایی که روی زمین افتاده و سوزاندن یا دفن کردن آنها.
  •  کرم ماده، داخل پرچم یا تاج انار تخم گذاری می کند؛ کندن پرچم ها یا گل گیری انار از تخم ریزی این آفت جلوگیری خواهد کرد. برای اینکار معمولا از دستگاه پرچم زدا استفاده می شود.
  • برخی باغداران پس از گرده افشانی و تشکیل میوه تاج انار را با گل می پوشانند تا حشره ی ماده نتواند درون آن تخم ریزی کند که این کار در باغ های بزرگ زحمت و هزینه ی زیادی دارد.

کنترل شیمیایی کرم انار:

متاسفانه تاکنون آفت کش یا سم مخصوصی برای مبارزه با کرم گلوگاه انار معرفی نشده است. می توان از اسپری باکتری Bacillus thuringiensis (Bt) پیش از تخم گذاری روی درختان استفاده کرد تا رشد لارو ها متوقف شود. در صورتی که طی 5 روز بعد از اسپری این ماده، باران بارید؛ مجددا باید سم پاشی را تکرار کنید. در صورتی که این آفت کش پس از بیرون آمدن لارو از تخم استفاده شود؛ تاثیری نخواهد داشت.

استفاده از سموم شیمیایی مختلف نه تنها تاثیری در از بین بردن کرم گلوگاه انار ندارد بلکه به حشرات مفید آسیب رسانده و با کاهش جمعیت حشرات مفید، امکان حمله سایر آفات مانند کنه به باغات افزایش می یابد.

رفتن به بالا