معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری:

دانش بنیان‌ها می‌توانند دفاتر کار و کارگاه‌های خود را در سطح شهر راه اندازی کنند

دانش بنیان‌ها می‌توانند دفاتر کار و کارگاه‌های خود را در سطح شهر راه اندازی کنند
معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با تاکید بر اینکه شرکت‌های دانش بنیان برای استقرار، رده بندی محیط زیستی از یک تا ۷ می‌شوند، گفت: دانش بنیان‌ها می‌توانند بر اساس قانون و رده بندی‌های تعیین شده دفاتر کار و کارگاه‌های خود را در سطح شهر راه اندازی کنند.
: 3769

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از ایسنا،سید سعید منجم‌زاده در هفتمین رویداد خوشامدگویی به شرکت‌های دانش بنیان که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان را مجموعه‌ای دانست که حمایت‌هایی از شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهد، افزود: شرکت‌های دانش بنیان از ابتدای تشکیل باید تمام مجوزها را اخذ کنند تا بتوانند با استفاده از آنها در مناقصات، مزایده‌ها، دریافت تسهیلات و غیره بهره ببرند.

منجم زاده با بیان اینکه معاونت علمی برای ارائه مجوزها، تسهیلاتی را به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌کند، اظهار کرد: ضروری است شرکت‌های دانش بنیان جواز تأسیس و پروانه بهره برداری را اخذ کنند؛ شرکت‌های دانش بنیان در برخی از استان‌ها با اخذ چنین مجوزهایی با مشکل مواجه هستند که براساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان این مسیر باز شده است.

منجم‌زاده با تاکید بر اینکه این شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با معرفی معاونت علمی و مجوزهای سازمان محیط زیست و وزارت صمت، شرکت خود را تأسیس کنند، یادآور شد: رده بندی محیط زیستی شرکت‌ها از یک تا ۷ است و شرکت‌هایی که در رده بندی یک قرار می‌گیرند، آلایندگی ندارند و به ترتیب به سمت بیشترین تولید آلودگی تا رده بندی  می‌روند.

به گفته وی شرکت‌هایی که در سطح تولید کمترین آلودگی هستند، می‌توانند در سطح شهر مستقر شوند؛ اما باید کارگاه تولیدی آنها در پارک‌های علم و فناوری و یا مراکز رشد راه‌اندازی شود.

معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی با تاکید بر اینکه کارگاه‌های تولیدی شرکت‌هایی که بیشترین آلودگی را دارند، می‌توانند در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند، خاطر نشان کرد: تا پیش از اینها شرکت‌های دانش بنیان به دنبال دفاتر کار در مرکز شهرها بودند که امکان‌پذیر نبود؛ اما اکنون محدودیت‌ها برداشته شده و دانش بنیان‌ها می‌توانند براساس قانون و رده بندی‌های تعیین شده دفاتر کار و کارگاه‌های خود را در سطح شهر راه اندازی کنند. اگر قانون جهش تولید دانش بنیان به مرحله اجرایی برسد، شهرداری‌ها موظف هستند اجازه تأسیس دفاتر شرکت‌های دانش بنیان در مناطق مسکونی را صادر کنند.

تسهیلات دانش بنیانی

منجم‌زاده معافیت تامین اجتماعی را از دیگر تسهیلات ارائه شده از سوی این مرکز نام برد و یادآور شد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند با معافیت‌های تأمین اجتماعی کمترین پرداختی را به سازمان تأمین اجتماعی داشته باشند. 

وی تسهیل در امور گمرکات را از دیگر خدمات این مرکز ذکر و اظهار کرد: معاونت علمی با گمرکات در ارتباط است. برای شرکت‌هایی که خواهان واردات ماشین آلات و برخی تجهیزات با هزینه کم و سرعت بالا هستند، شرایطی را فراهم می‌کند که این اقدام در صورت داشتن ویژگی محصول وارداتی به کشور وارد شود. برای شرکت‌هایی که فعالان مجاز اقتصادی هستند و میزان واردات محصولات بالایی دارند نیز می‌توانیم مجوزی را صادر کنیم تا از این تسهیلات بهره ببرند.

صدور ضمانت‌نامه

معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان به شرکت‌های دانش بنیان تأکید کرد: همچنین ضمانت نامه‌هایی برای شرکت‌هایی که مراودات زیادی با شرکت‌های خارجی دارند، می‌توانیم صادر کنیم تا بدون ثبت سفارش کالاهای خود را ترخیص کنند.

وی در خصوص امریه سربازی شرکت‌های دانش بنیان، توضیح داد: برخی از فارغ التحصیلان می‌توانند دوره سربازی خود را در شرکت‌های دانش بنیان بگذرانند. این قانون چندین سال است اجرایی می‌شود.

منجم زاده با بیان اینکه یک فرد باید امتیازات حداقلی را کسب کند تا بتواند امریه سربازی خود را در شرکت‌های دانش بنیان طی کند، ادامه داد: این اتفاق خوبی بود که اجرایی شد و در صدد هستیم ظرفیت گذراندن سربازی در شرکت‌های دانش بنیان را دو برابر کنیم؛ البته در این زمینه وعده‌هایی داده شد، ولی اجرایی نشده است.

تسهیلات توانمندسازی

معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان معاونت علمی در خصوص ارائه تسهیلات توانمندسازی به شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: از دیگر تسهیلاتی که معاونت علمی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهد، توانمندسازی است که این مربوط به نیازهای اولیه شرکت‌ها در زمینه حسابداری، بازاریابی، تعامل با ارگان‌ها، مشاوره برای صادرات و غیره می‌شود.

معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی افزود: شرکت‌های دانش بنیان باید یک نگاه جهانی و بین المللی داشته باشند که برای این منظور مشکلات زیادی دارند و باید هزینه‌های زیادی را صرف صادرات کنند. از این رو توسط معاونت علمی، پکیج حمایتی برای شرکت‌ها در نظر گرفته شده تا بتوانند به مرحله صادراتی برسند.

وی ادامه داد: البته که ما برای افزایش ارتباطات هرچه بیشتر با کشورهای دیگر، کارگزاران خارجی در چین، ترکیه، سوریه و عراق داریم که اینها بازار صادراتی ما محسوب می‌شوند؛ اینها می‌توانند به صادرات دانش بنیان‌ها کمک کنند.

منجم زاده در خصوص دریافت استانداردها تأکید کرد: اگر دستگاهی تأییدیه و استانداردهایی ندارد و در صدد اخذ آن است، معاونت علمی می‌تواند شرکت‌ها را برای گرفتن هر چه سریع‌تر این استانداردها یاری کند.

به گفته معاون مرکز شرکت‌ها و مؤسسات شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، حمایت از دانش بنیان‌ها برای ورود به بورس از دیگر اقدامات شرکت‌های دانش بنیان است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت‌هایی که بیشتر از ۵۰ میلیارد تومان فروش داشته باشند، مشروط بر آنکه برنامه تحقیق و توسعه خود را ارائه دهند، می‌توانند از معافیت مالیاتی بهره‌مند شوند. در این تسهیلات شرکتی که محصول آنها به تولید انبوه نرسیده‌است، ولی اسناد تحقیق و توسعه آنها آماده باشد قابل پذیرش خواهد بود.

منجم زاده تاکید کرد: این برنامه در حال توسعه است. 

رفتن به بالا