ورود گوجه فرنگی‌های ویرایش ژنی شده با ویتامین دی به بازار

ورود گوجه فرنگی‌های ویرایش ژنی شده با ویتامین دی به بازار
نتایج تحقیقات جدید نشان می دهند که گوجه فرنگی را می توان جوری مهندسی کرد که یک عملکرد آنزیمی که به طور معمول، پیش ساز ویتامین دی را به کلسترول تبدیل می کند، مسدود کرده و از این طریق، پروویتامین D3 بیشتری را تولید کرد. این پروویتامین، پیش ساز ویتامین D3 است.
: 3775

به گزارش کشاورزان پرس به نقل از بی‌بی‌سی پژوهشگران در نورویچ گوجه‌ فرنگی‌هایی که میزان ویتامین D بدن را بالا می‌برن، در میان نخستین نمونه‌های ویرایش ژنی‌شده‌ای هستند که اجازه فروش در انگلستان را پیدا می‌کنند.

کمبود ویتامین D یک مشکل عمده بهداشت جهانی است که تقریباً یک میلیارد نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، پارکینسون و زوال عقل شود. 

به نقل از بی‌بی‌سی پژوهشگران در نورویچ این گیاهان را با خاموش کردن برخی از مولکول‌های خاص در رمز ژنتیکی‌شان ایجاد کرده‌اند.

قانونی در روز  چهارشنبه به پارلمان فرستاده می‌شود که اجازه کشت تجاری محصولات کشاورزی ویرایش ژنی‌شده را می‌دهد.

این تکنیک به خاطر قوانین وضع‌شده در اتحادیه اروپا در حال حاضر برای تولید مواد غذایی در بریتانیا استفاده نمی‌شود، اما با خروج بریتانیا از این اتحادیه این کشور امکان مقررات خاص خود را در این مورد پیدا کرده است.

از هر شش نفر در بریتانیا یک نفر دچار کمبود ویتامین D است که برای استحکام استخوان‌ها و عضلات و کمک به کاهش خطر سرطان ضروری است.

پروفسور کتی مارتین که این پژوهش را برای مرکز «جان اینس» انجام داده است، گفت تولید این گوجه‌فرنگی‌ها که نتایج بررسی آنها در ژورنال Nature Plants منتشر شده  است، می‌تواند بسیار سودمند باشد.

او گفت:‌«برای انسان‌ها، نیم ساعت نور خورشید در هر روز کافی است تا ویتامین دی کافی در بدنشان بسازند. اما بسیاری از  افراد این مدت را در خارج خانه نمی‌گذرانند و به همین خاطر است که به مکمل‌ها نیاز دارند. این گوجه‌ فرنگی‌ها به تنهایی می‌توانند منبع دیگری از ویتامین D در رژیم غذایی افراد باشند.»

اگر لایحه دولت از تصویب پارلمان بگذرد، میوه‌های با میزان افزایش‌یافته ویتامین ممکن است نخستین محصول کشاورزی ویرایش ژنی شده باشند که به قفسه‌های سوپرمارکت‌ها را در انگلستان راه خواهند یافت.

رفتن به بالا