مشاور واحدهای صنایع غذایی خراسان رضوی در گفتگو با کشاورزان پرس:

استفاده از جگر،پوست مرغ یا سنگدان در سوسیس و کالباس ایرانی ممنوع است

استفاده از جگر،پوست مرغ یا سنگدان در سوسیس و کالباس ایرانی ممنوع است
یکی از دغدغه‌های ذهنی مصرف کنندگان در خرید فراورده‌های گوشتی نظیر سوسیس و کالباس بحث سلامت این محصولات است؛ عموما گفته می‌شود که در تهیه این محصولات از بی کیفیت ترین مواد استفاده می‌شود، درحالیکه این محصولات کیفیت متفاوتی دارند و اگرچه متخصصان تغذیه به دلیل وجود مواد نگهدارنده در سوسیس و کالباس توصیه کمتری برای مصرف دارند لیکن اگر این محصولات در شرایط مطلوب و تحت نظارت‌های بهداشتی تولید شده باشند، استفاده از آنها جای نگرانی ندارد. در همین رابطه مهندس« سعید کافی» مشاور واحدهای صنایع غذایی خراسان رضوی، گفتگویی با کشاورزان پرس داشته است.
: 4161

سعید کافی، درخصوص نحوه نظارت بر فراورده‌های گوشتی در ایران گفت: فرآورده های گوشتی در ایران از نظر رعایت استانداردهای جهانی در جایگاه بسیار خوبی قرار میگیرد چون در استانداردهای ایران،معیارها بسیار سخت گیرانه است.مثلا در مورد نیتریت سدیم حداکثر میزان مجاز در استانداردهای اروپا و آمریکا 250 ppm و در استانداردهای ایران 120 ppm است.

وی افزود: همچنین استفاده از بسیاری اندام های داخلی مانند جگر،پوست مرغ یا سنگدان در ایران ممنوع است ولی در بسیاری از کشورها استفاده می شود.

مشاور واحدهای صنایع غذایی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که خمیر مرغ محصولی است که از جدا کردن مکانیکی گوشت مرغ از استخوان بدست می آید، افزود: هیچ ترکیب غیر مجازی در آن وجود ندارد.استفاده از خمیر مرغ هم چنانچه در محل واحد تولید سوسیس و کالباس تهیه شده باشد مجاز می باشد.اصولا جدا کردن گوشت طیور از استخوان  به خصوص در اندام هایی مانند بال و گردن توسط کارگر امکان پذیر نیست و لاجرم از دستگاه های مکانیکی استخوان گیر برای اینکار استفاده میشود.

وی در ادامه گفت :کالباس و سوسیس های گیاهی محصولاتی هستند که به جای گوشت در آن ها از مواد اولیه ی گیاهی مانند سویا،گلوتن،آرد و هیدروکلوئیدهای گیاهی مانند صمغ گوار-کاراگینان و ... استفاده میشود.

و این محصولات واقعا در بازار وجود دارند لیکن باید باید با همان دقت و وسواس گفته شده خریداری شوند.

این تولید کننده قدیمی فراورده‌های گوشتی اظهار داشت: در هنگام مصرف باید حتماً به طریقه مصرف،شرایط نگهداری و روش طبخ که معمولاً روی بسته بندی محصولات نوشته میشود دقت کرد.

وی افزود: لازم به ذکر است که سوسیس و کالباس محصولات غذایی پخته محسوب می شوند و نیازی به پخت مجدد ندارند.لیکن چنانچه مرسوم است کالباس را بصورت سرد و سوسیس را به شکل سرخ شده مصرف میکننددر حالیکه هردو پخته هستند.

این تولید کننده توصیه کرد: شرایط نگهداری برای محصولات پخته مانند انواع سوسیس و کالباس)دمای 4-1 درجه ی سانتیگراد(دمای یخچال) می باشد و نگهداری آنها در فریزر توصیه نمیشود زیرا موجب شکستن امولسیون محصول شده و بعد از خروج از انجماد آب از داخل بافت خارج میشود و کیفیت محصول پایین می آید.لیکن در مورد در فرآورده های گوشتی خام مانند انواع همبرگر،مرغ برگر،کباب لقمه و ... که عملیات حرارتی ندیده اند باید حتما در دمای 20- درجه سانتیگراد (20درجه زیر صفر) و در فریزر نگهداری شوند.

مدت زمان ماندگاری در شرایط مناسب برای کالباس و سوسیس دوماه و برای همبرگر و سایر محصولات خام  شش ماه از تاریخ تولید میباشد.

گفتگو: اعظم صفایی

رفتن به بالا